Druk op speelgoedwinkels blijft hoog: "Check op de website hoe en waar je nog speelgoed kan laten leveren"

maandag 23 november 2020 - 08:20
Wie dezer dagen speelgoed nodig heeft, kan dat alleen online bestellen, of hier en daar via de telefoon. Met lange wachtrijen in de afhaalpunten en uitgestelde leveringen tot gevolg. De Inspecteur van Radio 2 informeert bij ketens Dreamland en Fun hoe lang ze nog leveringen kunnen garanderen voor 6 december.

De Sint is niet de enige die dezer dagen  moet aanschuiven bij de speelgoedwinkels. De Inspecteur informeert bij de grote speelgoedwinkelketens hoe druk het op dit moment is.

Vooral bij Dreamland lijkt het soms alsof de keten niet goed kan volgen. De voorbije dagen kreeg De Inspecteur heel wat berichten van luisteraars die vertellen dat er lange wachtrijen staan aan hun afhaalpunt.

Haal pakjes zelf op

Dieter Struye is Algemeen Directeur Non-Food bij Colruyt Group. Hij geeft een actuele stand van zaken bij De Inspecteur. "Het is ongezien druk. Maar dat betekent niet dat je geen niet meer kan bestellen. En elke klant die een bestelling heeft geplaatst, zal die ook op tijd krijgen." 

Struye vraagt klanten om hun bestellingen zo veel mogelijk zelf op te halen in plaats van ze te laten leveren via Bpost. "Het is drukker dan normaal bij ons en ook bij onze partner Bpost. Maar thuislevering is slechts één mogelijkheid. Op onze website kan je zien wat de andere opties zijn. We hebben meer dan 400 afhaalpunten bij de Okay- en Colruytwinkels. Daar schommelt de wachttijd tussen de drie en de vijf dagen en dat kunnen we absoluut garanderen. En je kan ook afhalen bij de Click&Collect via de Dreamlandwinkels."  .

Struye maakt zich sterk dat Dreamland elke bestelling nog op tijd zal kunnen leveren. "Op dit moment kan je via alle mogelijke kanalen pakjes laten leveren, ook via de post. Als het niet meer lukt om pakjes op tijd te leveren, dan gaan we leverkanalen sluiten." 

Lange wachtrijen zijn zeldzaam 

De Inspecteur krijgt een aantal berichten van luisteraars die vertellen dat ze lang moeten aanschuiven aan hun afhaalpunt. Maar volgens Struye zijn er maar bij een paar winkels wachtrijen gesignaleerd. "Het hangt er natuurlijk van af wanneer je langskomt om je levering op te halen maar de capaciteit wordt over het algemeen goed beheerd. Mensen die besteld hebben, moeten alles snel kunnen afhalen." 

Er is ook kritiek van sommige klanten op het feit dat niet iedereen z'n bestelling op voorhand betaalt. Struye benadrukt dat dat een bewuste keuze is van Dreamland. "Klanten hebben bij ons altijd de mogelijkheid om pas te betalen bij afhaling. Zo kunnen ze tot op het allerlaatste moment beslissen of ze de bestelling echt willen. Ja, dat genereert soms meer wachttijd maar we proberen dat zo efficiënt mogelijk te regelen."

 

Als het niet meer lukt om pakjes op tijd te leveren, dan gaan we leverkanalen sluiten.

Dieter Struye, Dreamland

Klantendienst is moeilijk bereikbaar

Dreamland heeft op de website intussen ook een boodschap geplaatst dat de klantendienst moeilijk bereikbaar is. Ook dat heeft volgens Struye alles te maken met de grote drukte. "We vragen klanten met aandrang om de klantendienst enkel te contacteren als er werkelijk een probleem is. Het merendeel van de telefoons gaat nu ove vragen omtrent de voorziene levertijd. Maar dat zijn geen echte problemen. In dat geval vragen we om de levering gewoon af te wachten." 

Fun waarschuwt nog voor extra drukte na Black Friday

Ook winkelketen Fun heeft het dezer dagen bijzonder druk. De speelgoedwinkel kan alle bestellingen naar eigen zeggen wel nog verwerken en je kan als klant ook nog pakketjes aan huis laten leveren. 

Maar de keten is ook realistisch. Vrijdag is het Black Friday en dan komt er nog een gigantische hoop online bestellingen bij. Het is niet zeker dat pakketjes die vanaf vrijdag besteld worden ook nog geleverd zullen worden voor Sinterklaas. "Bestellen heeft absoluut nog zin. Maar wie vanaf vrijdag - Black Friday - bestelt, kiest er beter voor om pakjes af te halen in plaats van ze thuis te laten bezorgen. Want dan komen de pakjes misschien niet op tijd toe," aldus Joyce Desmaele van Fun.

Kijk op de website wat er kan

Dreamland en Fun geven hun klanten dezelfde goede raad: "Ga op de website kijken wat de laatste stand van zaken is. Daar zie je wat de levermogelijkheden zijn en hoe lang een levering op zich laat wachten." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!