Dure klusjesdiensten zijn meer dan ooit een plaag

donderdag 17 mei 2018 - 08:14
Heb je dringende hulp nodig van een loodgieter, elektricien, slotenmaker of schoorsteenveger? Dan loop je meer dan ooit het risico dat je teveel betaalt of zelfs wordt opgelicht. Dat blijkt nu ook uit cijfers van de consumentenombudsdienst. Minister Peeters werkt aan een oplossing.

Consumentenombudsdienst pleit voor meer fatsoen

Lief Wuyts getuigt in "De Inspecteur" over de onfatsoenlijke werkwijze van een trapliftinstallateur. De man gaat bij haar vader langs voor de opmaak van een gratis offerte. Maar in de plaats daarvan laat hij haar vader een contract ondertekenen voor de installatie van een nieuwe traplift. De installateur vindt die manier van werken blijkbaar normaal. En het kost Lief de grootste moeite van de wereld om dat contract ongedaan te maken.

De consumentenombudsdienst is niet verrast. Dit soort verhalen zijn schering en inslag. In 2017 ontving de dienst maar liefst 934 klachten over diensten in de sector onderhoud en reparatie van de woning. Het gaat dan over onderhoud van bijvoorbeeld trapliften, herstel van verwarmingsketels, ondergelopen kelder, verstopte toiletten, kapotte sloten, ... 

Niet alleen bejaarden worden opgelicht. Elke consumenten die in nood is, loopt het risico dat hij teveel betaalt voor een hersteldienst. Wij vragen met aandrang dat bedrijven de wet respecteren. 

Pieter-Jan de Koning, consumentenombudsdienst

Maak op voorhand duidelijke afspraken en betaal niet cash

  • Hoe groot de nood ook is, neem geen overhaaste beslissingen. Neem rustig de tijd om te zoeken naar een klusjesdienst die er degelijk uitziet. De eerste google-resultaten zijn helaas zelden betrouwbaar. 
  • Maak duidelijke afspraken aan de telefoon. Als de klusjesman weigert om op voorhand een richtprijs af te spreken, haak je beter in. 
  • Spreek een richtprijs af voor de herstelling.
  • Maak afspraken over de kost van de verplaatsing en de facturatiewijze.
  • Betaal niet cash. Veel klusjesmannen aanvaarden enkel cash betalingen. Sommigen vragen zelfs om naar de dichtst bijzijnde bankautomaat te rijden om geld af te halen. Doe dat niet! Vraag in de plaats daarvan een gedetailleerde factuur. 

Pré-contractuele informatie is cruciaal! Zorg er met andere woorden voor dat je altijd op voorhand weet wat je mag verwachten van de hersteldienst. Hoe hoog de nood ook is. 

De economische inspectie voert een onderzoek

De Inspecteur maakte in januari 2018 ook al een uitzending over extreem dure klusjesdiensten. Minister Peeters liet toen weten dat hij werk maakt van een oplossing. 

De eerste stappen zijn ondertussen gezet. 

  • De economische inspectie zal een onderzoek voeren naar de malafide praktijken in verschillende sectoren. Het voorbereidende werk daarvoor is al gestart. 
  • Er worden wettelijke maatregelen voor die misbruik moeten voorkomen. Het gaat dan over de vermelding van tarieven en het voorleggen van een verplicht bewijsstuk na de uitvoering van de werken. 
  • De bijzondere commissie voor verbruik, die onder andere raad geeft over consumentenbescherming, werkt op dit moment ook aan een duidelijk advies. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!