de inspecteur
'Eau de budget' voor Valentijn
do 6 feb. - 7:37
Met Valentijn in het vooruitzicht pakken verschillende winkelketens uit met parfums van rond de 4€ voor een flesje van 50 ml. Dat is een heel pak minder dan wat we vaak gewoon zijn om te betalen voor een parfum. Maar hoe komt dat?
Natuurlijke ingrediënten vs synthetische ingrediënten
Natuurlijke ingrediënten zijn een stuk duurder dan de chemisch nagemaakte geuren. En de duurdere merken beweren dan ook dat ze meer van die natuurlijke ingrediënten bevatten. Toch komt het gehalte natuurlijke ingrediënten tegenwoordig nog nauwelijks boven de 3% om te kunnen garanderen dat je favoriete parfum steeds dezelfde geur heeft. Want of de oogst van de rozenblaadjes dit jaar nu goed of slecht is, je verwacht wel dat je lievelingsgeurtje telkens hetzelfde ruikt.
Het ontwikkelen van het parfum
Een geur namaken is altijd gemakkelijker en goedkoper dan ‘m zelf ontwikkelen. Vergelijk het met een schilderij: heel wat mensen kunnen een Van Gogh naschilderen, maar het origineel kwam pas tot stand na heel wat bloed, zweet en tranen.
Grote reclamecampagnes
Iets anders wat de prijs van een parfum ook behoorlijk kan beïnvloeden zijn de prachtig uitgevoerde reclamespots waarbij de internationale topsterren van het doek spatten. Nicole Kidman komt waarschijnlijk niet voor een handvol rozenblaadjes haar huis uit. Allemaal kosten die we in de winkel weerspiegeld zien in de prijs.
De concentratie
Als het je al was opgevallen dat sommige parfums langer blijven hangen dan andere, wel dat kan kloppen. De geconcentreerde geur wordt namelijk aangelengd met ethyl alcohol om de verschillende producten te bekomen; Bijvoorbeeld:
- eau de cologne: concentratie van 2%
- eau de toilette: concentratie van ongeveer 7%
- eau de parfum: 15% concentratie
Maar hoe je het ook draait of keert: 3,99€ voor een flesje parfum van 50 ml dat je lekker vindt ruiken: daar kan je je bijna niet aan laten vangen. Denk er misschien alleen aan dat je Valentijn heel misschien niet helemààl wild wordt van een flesje 'eau de budget'.