Een foute naam kost (veel) geld

vrijdag 11 januari 2019 - 07:43
Een vliegtuigmaatschappij kan je de toegang weigeren op het vliegtuig als je naam fout gespeld is. Wil je die last minute toch nog aanpassen, dan zal je daar een (grote) som voor moeten betalen.

De naam op je ticket moet letterlijk overeenkomen met de naam op je identiteitskaart of paspoort. Komt dit niet overeen, dan mag de luchtvaartmaatschappij je de toegang weigeren. Er bestaat ook geen recht om de foute naam kosteloos recht te zetten. 

Let ook op met koosnaampjes. Heet je bijvoorbeeld officieel Theofiel maar is je roepnaam al heel je leven Theo? Dan hoort er nog steeds Theofiel op je ticket te staan. 

Voor elke maatschappij anders

In de meeste gevallen wordt dit pas op de luchthaven ontdekt en dan is de enige oplossing een nieuw ticket aankopen, en dat kan veel geld kosten. Maar heel wat maatschappijen voorzien contractueel wel dat wijzigingen tegen een bepaald tarief kunnen gebeuren. 

Maar opgelet, die tarieven zijn ook zeer hoog. Een naamsverandering bij Ryanair kost bijvoorbeeld €115 via de website. Ontdek je het pas op de luchthaven, dan is het €160. 

Check alles driedubbel

We boeken meer en meer online en bij zo'n website is er meestal geen menselijke tussenkomst. Het valt dus moeilijk te bewijzen wie de naam fout gespeld heeft: jij of de computer. Het Europees Centrum van de Consument raadt aan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen: 

  • Neem een screenshot van het boekingsproces. Zo kan je achteraf aantonen dat jij wel degelijk je naam correct geschreven hebt.
  • Controleer meteen de boekingsbevestiging. Staat je naam daar correct op? Dan hoef je je geen zorgen te maken. 
  • Heb je een fout ontdekt? Schiet meteen in actie want op de luchthaven is het te laat. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!