Elektriciteit aan nachttarief en service op maat: energiebedrijven zoeken naar oplossingen om klanten te ondersteunen tijdens de coronacrisis

donderdag 2 april 2020 - 08:20
Lampirirs wil een extra inspanning leveren voor zijn klanten tijdens deze moeilijke tijden. Klanten betalen deze maand het volledige elektriciteitsverbruik aan nachttarief. Dat is een mooie, maar vooral kleine geste, vindt de consumentenorganisatie Testaankoop. De andere energieleveranciers volgen niet, maar zoeken persoonlijke oplossingen voor hun klanten.

't Zijn moeilijke tijden, zeker als je door de coronacrisis zonder werk komt te zitten en terugvalt op een uitkering. Sommige mensen hebben daarom misschien moeite om hun energiefactuur te betalen.

Energieleverancier Lampiris wil daarom hun klanten tegemoet komen. Ben je klant bij Lampiris, dan betaal je deze maand alle energiekosten aan nachttarief. "We hebben die beslissing genomen op basis van suggesties van onze klanten," zegt Olivier Lechien van Lampiris. De volgende voorschotfactuur en de jaarlijkse afrekening passen we dus aan. Voor de klant betekent dit een besparing van enkele euro's, afhankelijk van het type contract en het type meter."

Enkele euro's

De besparing bedraagt dus maar "enkele euro's". Test Aankoop heeft uitgerekend dat het neerkomst op een besparing van 3 euro, als je stelt dat een gemiddeld gezin 300kh per maand verbruikt. "Op een gemiddelde Belgische stroomfactuur van zo'n 900 euro per jaar is dat volgens ons dus vooral een symbolisch gebaar," zegt Jordi van Paemel van Test Aankoop. 

Lampiris beseft dat het geen groot bedrag is. "Maar het vertegenwoordigt tussen de 15 en de 30% korting op het energiegedeelte van de factuur, het enige deel dat onder de verantwoordelijkheid van de energieleveranciers valt," zegt Olivier Lechien. 

Het is voor ons een druppel op een hete plaat. Maar een gegeven paard kijk je niet in de bek.

Jordi Van Paemel van Test Aankoop

Andere energieleveranciers zijn geen fan 

Engie Electrabel

Engie Electrabel laat weten dat ze geen fan zijn van de geste die Lampiris doet. Volgens hun cijfers liggen de prijzen voor gas en elektriciteit dit jaar al 15% lager dan vorig jaar door de zachte weersomstandigheden. En dat komt overeen met een besparing van 200 euro per jaar. Voor klanten die toch in de problemen zouden komen om hun energiefactuur te betalen, zoekt Engie Electrabel liever naar een persoonlijke oplossing.

Eneco

Ook Eneco zoekt liever naar een oplossing op maat van de klant. "Wij denken dat het nu heel belangrijk is om onze klanten optimaal te informeren over de verschillende maatregelen van de verschillende overheden," zegt Mark Van Hamme van Eneco. Zo kan je voorschotten verlangen, betalingstermijnen kunnen worden uitgesteld of er kunnen nieuwe betalingsplannen worden opgesteld. "Klanten hoeven zich geen zorgen te maken."

Overkoepelende energiefederatie verwacht geen moeilijkheden

De Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven, FEBEG, verwacht voorlopig weinig problemen. Volgens Marc Van Den Bosch van FEBEG zijn klanten die moeilijk kunnen betalen, voldoende beschermd. "De zachte winter en de lage prijzen voor gas zorgen ervoor dat de factuur voor deze winter al beperkt is. En klanten met betaalproblemen, genieten van een heel goede bescherming. Je kan voorschotten en domiciliëringen aanpassen, en leveranciers kunnen betaalplannen voorzien voor klanten die echt problemen hebben."

Klanten die moeilijk kunnen betalen, zijn voldoende beschermd.

Marc Van den Bosch van FEBEG, de Federatie van Belgische elektriciteits-en gasbedrijven

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!