Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Energieleverancier Mega zal zich vanaf 1 juli aan het consumentenakkoord houden: "We passen enkele punten aan en zullen aan onze communicatie werken"

do 10 jun. - 6:51

Energieleverancier Mega kreeg recent en monsterboete van meer dan 100.000 euro voor misleidende praktijken: klanten tekenden een goedkoop contract, maar het jaar erop werd dat stilzwijgend overgezet naar een veel duurder. Maar er is verbetering op komst, want straks tekent de energieleverancier het consumentenakkoord. Gaëtan Malfayt van Mega legt aan De Inspecteur uit wat dat betekent voor de klanten van Mega.

Het consumentenakkoord is een soort afspraak binnen de sector met wetten en regels waaraan energieleveranciers zich beloven te houden. Volgens Gaëtan Malfayt heeft Mega dat akkoord voorheen nooit willen tekenen omdat ze toen nog een startend bedrijf waren. "Het akkoord dateert uit 2018. Toen waren we nog een klein bedrijf, met maar enkele duizend klanten. Vandaag hebben we meer dan 600.000 aansluitingen en zijn we de vijfde grootste leverancier van het land. Nu kunnen we wel samenzitten om die toekomstige akkoorden te bespreken."

Gevolgen voor de klant

Wat houdt het tekenen van dat consumentenakkoord in voor de klanten van Mega? Zal er iets gebeuren aan het stilzwijgend overzetten naar duurdere contracten, waar Mega net een monsterboete voor heeft ontvangen? Gaëtan Malfayt: "We zullen in elk geval onze communicatie aanpassen. Dat het contract veranderde, stond wel degelijk in de klantenzone en het was vermeld op de factuur, dus er was enige transparantie. Maar we zullen ons aanpassen aan de regels die nu in het consumentenakkoord staan en de communicatie doen zoals de CREG het wil."

Een andere regel die Mega nu zal moeten volgen, is hun klanten één keer per jaar informeren over de goedkoopste tariefformule. "Tegen 1 juli moeten we in regel zijn met het akkoord, dus we zijn volop bezig ook dit in orde te brengen. We informeerden onze klanten al, maar zullen dat nu ook op de manier doen zoals die in het akkoord staat." Vanaf 1 juli zul je ook niet meer verplicht zijn om met domiciliëring je energiefactuur te betalen bij Mega, maar zul je dat ook per maandelijkse overschrijving kunnen doen. En in het huidige consumentenakkoord staat dat er een jaarkost mag gerekend worden als klanten overstappen naar een andere leverancier, maar enkel als ze een contract hebben dat over 2 of 3 jaar loopt. Mega doet dit nu voor ieder begonnen jaar. "Dat is nog één van de werkpunten, daar kan ik nog geen details over geven."

We zullen ons aanpassen aan de regels die nu in het consumentenakkoord staan en onze communicatie aanpassen.

— Gaëtan Malfayt van Mega

Nog geen boete ontvangen

Gaëtan Malfayt benadrukt nog dat Mega officieel nog niets heeft ontvangen van de monsterboete van 100.000 euro. "Eigenlijk is dit nog pure speculatie. Ik kan op eer en geweten zeggen dat we vandaag nog niks ontvangen hebben. Het is dus nog afwachten wat ons ten laste wordt gelegd. Daarna zullen we zien of we dit contesteren. Voor 95% waren we trouwens wel in regel met het huidige consumentenakkoord. Het gaat over enkele punten in een document van 35 pagina's, we hebben niet alle regels aan onze laars gelapt. We kijken er dan ook naar uit om mee te onderhandelen over het nieuwe consumentenakkoord, dat er binnenkort aankomt."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet