Extra kosten aanrekenen voor dienstencheques: mag dat zomaar?

dinsdag 30 april 2019 - 08:36
Het komt meer en meer voor dat je bovenop de prijs van dienstencheques nog bijkomende kosten moet betalen. Maar mogen dienstenchequebedrijven zomaar extra kosten aanrekenen aan hun klanten? En ben je als klant verplicht die kosten te betalen?

Een poetshulp kost met een dienstencheque 9 euro per uur. In werkelijkheid is dat veel duurder. Bovenop die prijs betaalt de overheid nog eens 13 euro per uur.

Ondanks die steun merken dienstenchequebedrijven dat ze soms niet uit de kosten geraken. Daarom gaan ze een beperkte bijdrage aanrekenen aan hun klanten.

Groter probleem dan vroeger

Dienstenchequebedrijven rekenen al langer extra kosten aan. Maar het is toch opvallend dat er nu meer klachten binnenkomen dan vroeger. Dat komt omdat grote bedrijven, zoals Trixxo, veel andere bedrijven opkopen.

Daardoor komen steeds meer klanten in aanraking met die extra kosten. Het ziet er dus naar uit dat alsmaar meer klanten plots bijkomende kosten gaan moeten betalen.

Wat mag wel en wat niet?

In principe mogen dienstenchequebedrijven extra kosten aanrekenen. Maar dan moet de klant wel een nieuw contract ondertekenen waarin staat dat die extra kosten er zullen zijn en wat die kosten exact inhouden.

Zolang er geen nieuw contract is ondertekend door de klant mag het dienstenchequebedrijf geen facturen sturen. Je hoeft deze dus niet te betalen. Als je niet akkoord gaat met het nieuwe contract, en dus de extra kosten niet betaalt, ben je als klant genoodzaakt om een nieuwe poetshulp te zoeken.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!