Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Poetsbedrijven rekenen vaker extra kosten aan: “We kunnen niet anders”

di 19 jan. - 7:00

Dienstenchequebedrijven rekenen klanten steeds vaker een extra administratieve kost aan. De Inspecteur op Radio 2 krijgt er al geruime tijd klachten over. Poetsbedrijven mogen extra kosten aanrekenen, op voorwaarde dat de klant dat op voorhand weet.
vrouw met bezem
© Unsplash Tim Mossholder

Extra kosten aanrekenen mág    

"Poetsbedrijven mogen extra kosten aanrekenen boven op de dienstencheques, dat is wettelijk toegelaten al moet er wel overeenstemming zijn tussen de twee partijen," zegt Paul Verschueren van de sectorfederatie Federgon. 

Veel dienstenchequebedrijven moeten dat doen om het hoofd boven water te houden. “De Vlaamse overheid heeft in 2018 zelf een onderzoek gedaan naar de leefbaarheid van de bedrijven. De vaststelling was dat één op de vier dienstenchequebedrijven verlieslatend was."

De cijfers dateren van voor de coronacrisis. En die treft de sector hard. "We hebben minder werk omdat veel klanten de poetshulp (tijdelijk) niet meer willen. Maar er zijn wel veel bijkomende kosten. Veel poetshulpen moeten investeren in beschermingsmateriaal. Volgens Federgon is de kans reëel dat veel bedrijven er nog slechter voor staan dan in 2018. 
 

Dienstenchequebedrijven die vandaag met het mes op de keel zitten, rekenen hun klanten extra kosten aan

— Paul Verschueren van Federgon

De dienstenchequesector kreunt onder de kosten

"Iemand moet de rekening betalen voor de extra kosten", zo zegt Paul Verschueren. "De overheid moet beslissen wie dat zal doen: de overheid of de klant. De overheid kan beslissen om ons meer te subsidiëren of om dienstencheques duurder te maken. Eén van die dingen moet gebeuren. Zo lang dat niet het geval is, nemen dienstenchequebedrijven het heft in eigen handen. Ze zitten met het mes op de keel. Ze zien geen andere mogelijkheid dan klanten bijkomende kosten te laten betalen. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet