Febelfin waarschuwt voor telefonische oplichting van bankklanten

woensdag 24 juni 2020 - 10:38
Photo by Thom Holmes on Unsplash
Terwijl fraudeurs vroeger hun slachtoffers vooral benaderden via berichten, doen ze dat nu ook steeds vaker via telefoon.

Fraudeurs zijn inventief en zoeken altijd nieuwe manieren om slachtoffers om de tuin te leiden. Terwijl ze vroeger vaak berichten, zoals een e-mail, via sociale media of een sms, stuurden om persoonlijke bankcodes te achterhalen, lijken ze nu voor een andere aanpak te kiezen. Vermomd als bankbediende bellen ze bankklanten op. Vaak melden ze, in keurig Nederlands, dat er veiligheidsproblemen bij de bank zijn. Ze vragen de persoonlijke bankcodes van de klant of vragen hun om geld over te schrijven naar een 'veilige' rekening. Die rekening blijkt dan van een geldezel te zijn en wordt dus gebruikt om het geld van het slachtoffer door te sluizen naar de rekening van de fraudeurs.

Een bank zal nooit via de telefoon vragen naar persoonlijke codes of vragen om geld over te schrijven. Ga nooit in op dergelijke vragen!

Toch slachtoffer van phishing?

  • Bel Card Stop op het nummer 070 344 344
  • Contacteer zo snel mogelijk je bank
  • Dien klacht in bij de politie

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!