Feest geannuleerd of uitgesteld? Dit zijn je rechten

vrijdag 3 april 2020 - 09:08
Communie- en lentefeesten worden noodgedwongen geannuleerd. Dat is jammer voor de familie en vrienden van het feestvarken, maar ook een financieel drama voor de uitbaters van de feestzalen. Joke Baeck, professor Privaatrecht aan de Universiteit van Gent, legt uit wat je rechten zijn als consument.

Moet een voorschot terugbetaald worden?

In deze situatie zitten we met een contract tussen jou en de uitbater van de feestzaal, dat niet nageleefd kan worden door overmacht. Daardoor kan de uitbater het feest niet meer organiseren. Als klant moet je daarvoor dus ook niet meer betalen. Maar wat met prestaties die al werden geleverd zoals een voorschot dat al werd betaald? "Daarover is er geen specifieke wettelijke regeling. Dus het is moeilijk om als klant te zeggen dat je recht hebt op een terugbetaling van je voorschot. Ik denk dat er goede argumenten zijn om dat standpunt te verdedigen. Maar het is niet 100% zeker dat een rechter ook op die manier zou beslissen.”

“Er bestaat ook zoiets als een 'ter goeder trouw-regel'. Die houdt in dat partijen bij het uitvoeren van het contract zich loyaal tegenover elkaar moeten opstellen en dus moeten samenwerken. Mijn advies zou dus zijn, zeker in de huidige situatie: probeer samen te zitten om tot een redelijke oplossing te komen. Misschien kan het feest uitgesteld worden naar een latere datum.”

Wat met catering, traiteur, …?

“Ook hier is er weer sprake van een contract tussen klant en traiteur. Stel dat je afspreekt om op een bepaalde datum 30 maaltijden te laten leveren. Strikt genomen kan je traiteur die maaltijden nog steeds leveren en kan jij daarvoor nog altijd betalen. Maar ik denk dat we allemaal wel aanvoelen dat dat in deze situatie wel heel onrechtvaardig zou zijn. Dus hier opnieuw: probeer samen te zitten en tot een oplossing te komen. Doe dat vooral tijdig als klant. Wacht niet tot de dag of een week voor het feest. Zo moet de traiteur ook geen onnodige kosten maken.”

Kan je een bestelling, van bijvoorbeeld wijn, annuleren?

“Ook dit contract kan in principe perfect uitgevoerd worden in deze coronatijden. Dus hier wordt het moeilijker om aan dit contract te ontkomen. Het verschil met de traiteur is dat je daar de maaltijden waarschijnlijk zou moeten weggooien. Wijn bijvoorbeeld, is iets langer houdbaar. Hetzelfde met een speciale outfit bijvoorbeeld. Je kan nu niet teruggaan naar de winkel met communiekleren omdat het feest niet doorgaat en een terugbetaling vragen.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!