Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Foodfotograaf Bart: "Vroeger werd al eens schoensmeer gebruikt, maar dat is gepasseerd"

do 11 jun. - 10:19

Wanneer je voeding koopt, staat er altijd een mooie foto van het product op de verpakking. Op de crackers ligt er lekker beleg, bij de pasta wat verse kruiden. Vaak staat er dan ook, in hele kleine letters, het woord ‘serveertip’ bij.

Koekjesproducent Mondelez vertelde al aan De Inspecteur dat een mooie serveertip heel belangrijk is. Er wordt lang en goed over nagedacht. Maar dan moet de foto nog steeds gemaakt worden. Dat is de job van voedingsfotograaf Bart Wauters. "We werken samen met 3 fotografen en een 10-tal stylistes en koks. Die kiezen we altijd in functie van het product. Ze hebben allemaal hun eigen stijl en expertise. Eén van onze stylistes schept bijvoorbeeld prachtige bollen ijs. Dus als we dat moeten fotograferen, bellen we die op."

Schoensmeer?

"Het moet altijd waarheidsgetrouw zijn. We gaan altijd met de echte producten aan de slag. De pizza zal écht in de oven gaan en gefotografeerd worden wanneer hij eruit komt. Maar dat doen we natuurlijk in de allerbeste omstandigheden, met het juiste licht bijvoorbeeld, dat doet heel veel." 

Er doen al eens wilde verhalen de ronde van fotografen die bijvoorbeeld schoensmeer gebruiken om producten mooi te laten blinken op de foto. "Vroeger was dat misschien wel zo, maar dat is een beetje achterhaald. Dankzij het internet weet iedereen hoe alles eruit ziet. Je kan consumenten veel moeilijker gaan misleiden."

De extra’s die je op de foto ziet, worden altijd gekozen in functie van het product. "Havermout en fruit gaan bijvoorbeeld goed samen. Dus op die verpakkingen zal je al snel een framboos tegenkomen. Maar je moet ook opletten dat je geen verwachtingen creëert. De consumenten mogen niet denken dat er effectief frambozen bij de havermout zitten. Die extra’s volgen ook de trends en wisselen van jaar tot jaar." Denk maar aan de opkomst van avocado’s.

Is er een groot verschil tussen een goedkoop en duurder product? "Het is vooral de producent die dat gaat bepalen. Stel dat er in de vol-au-vent maar drie balletjes zitten. Laten we dan effectief maar drie balletjes zien? Of mogen dat er toch vijf zijn? Dat speelt een grote rol."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet