Garantie op kledij?

vrijdag 30 juni 2017 - 08:34
Eddy uit Koekelare kocht onlangs een hemd. Na 1 keer was kwam het gekrompen uit de machine. Heb ik hier garantie op vroeg Eddy aan De Inspecteur.

Kleren zijn fysieke goederen en dus gelden voor kleren dezelfde garantieregels als voor een wagen bijvoorbeeld. Je hebt dus 2 jaar wettelijke garantie!

 

In het geval van Eddy waren er binnen de 6 maanden problemen, en dan zegt de wet dat je er mag van uitgaan dat er wat mis was met het goed alvorens je het kocht. Natuurlijk gaat het hier over kleren en dan kan je je afvragen of ze wel volgens de voorschriften op het etiket werden gewassen. Het is dus een moeilijke kwestie, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

Je gaat als consument dus moeten aantonen dat je de wasvoorschriften van het etiket hebt gevolgd, maar hoe bewijs je dat? En, de verkoper mag best kritisch zijn tegenover de klant. Probeer dus zo eerlijk mogelijk te zijn tegen elkaar, probeer duidelijk te maken dat je je kleding op de correcte manier hebt gewassen en een akkoord te bereiken. Misschien kan de verkoper je kledingstuk dan wel vervangen, of kan hij bijvoorbeeld een gedeelte van het aankoopbedrag teruggeven.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!