Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Geld gestort op een rekening die niet meer bestaat, wat nu?

wo 18 mei - 7:15

Wat als je een terugbetaling verwacht, maar je bent intussen van bank veranderd? Frederik Hubrechts uit Hoeselt maakt het mee: "Het geld is gestort op mijn oude rekening maar die is intussen geblokkeerd. Het geld is dus niet aangekomen, maar niemand weet waar het is gebleven." De Inspecteur zoekt uit wat er gebeurd is met het geld.
© Canva

Frederik uit Hoeselt is een grote fan van het songfestival. Hij heeft in het jaar 2020 voor 800 euro tickets gekocht voor the full option: zes avonden songfestival in Rotterdam: de repetities, de halve finales en de finale. Door corona viel die mooie droom in het water.

Iedereen die tickets had, kreeg zijn geld terug. Maar Frederik was ondertussen van bank veranderd en de rekeningen bij zijn oude bank waren afgesloten. En precies op die rekening werd het geld teruggestort. "Mijn bank had het geld niet ontvangen en zei het te hebben teruggestuurd naar de ticketverkoper. Maar die zei ook geen geld meer te hebben." Intussen werd Frederik van het kastje naar de muur gestuurd en wist niemand nog waar Frederik zijn 800 euro gebleven was.

Nieuwe rekening en je verwacht nog geld terug? Verwittig de handelaar of je oude bank   

Frederik was bang dat zijn geld weg was. Maar Isabelle Marchand van Febelfin stelde hem gerust: “Het geld is niet verloren, het zal altijd wel ergens te vinden zijn. Het moet zeker en vast bij jou terechtkomen”  

Als je je rekeningnummer hebt afgesloten bij een bank en je hebt een rekening bij een nieuwe bank en je verwacht nog terugbetalingen van vliegtuigticket of concerttickets dan moet je zelf de verkoper of de handelaar inlichten van dat nieuwe rekeningnummer, dan vermijd je heel veel ellende, vertelde Marchand. “Merk je dat er toch iets verkeerd gelopen is en dat de handelaar toch nog op je oude rekeningnummer heeft proberen terug te storten, dan raden we aan om contact op te nemen met je oude bank, zodat die weet wat je nieuwe rekeningnummer is.” 

Het geld is niet verloren, het zal altijd wel ergens te vinden zijn.

— Isabelle Marchand van Febelfin

Er zijn drie verschillende scenario’s: betaling met overschrijving, met bancontact, of via kredietkaart.    

Je hebt betaald met overschrijving 

Als je betaald hebt met een overschrijving, zoals Frederik, moet je zeker de handelaar contacteren, benadrukt Isabelle Marchand: "Als blijkt dat jouw rekeningnummer waar mee je dus initieel betaald hebt niet meer bestaat wanneer men jou wil terugbetalen, dan zal het geld worden teruggestuurd naar de afzender, dus naar het bedrijf, hier het ticketbedrijf in kwestie. Dan is het als klant heel belangrijk om contact op te nemen met dat bedrijf of die handelaar om jouw nieuwe rekeningnummer door te geven zodat zij het bedrag kunnen terugstorten op de juiste rekening."   

Je hebt betaald met bancontact  

Als je betaald hebt met bancontact, zou je normaal niet in die situatie terechtkomen, volgens Isabelle Marchand: "Want er wordt daar geen gebruik gemaakt van die automatische terugstorting op jouw rekeningnummer waarmee je initieel betaald hebt. Dan zal de handelaar je sowieso contacteren met de vraag op welk rekeningnummer hij of zij mag terugstorten."   

Je hebt betaald met kredietkaart 

Als je betaald hebt met een kredietkaart zoals Visa of Masterkaart moet je zeker je oude bank contacteren, dat is de raad van Isabelle Marchand: "Zij werken wel met een automatische terugbetaling op jouw rekeningnummer. Dan zal de bank het geld ontvangen en dan doorstorten naar de betrokken rekeningen. Bestaat een bepaald rekeningnummer niet meer, dan blijft dat geld staan op een soort wachtrekening.  Dan zal de bank nagaan of zij een ander bekend rekeningnummer van jou heeft en dan kan ze terugbetalen. Zo niet, dan zal de bank met jou contact opnemen als ze nog gegevens heeft, maar dat is helemaal niet zeker. Dus raden we daar de mensen ook aan om contact op te nemen met je oude bank zodat ze weten wat het nieuwe rekeningnummer is van de klant om het geld op dat nieuwe rekeningnummer terug te storten."  

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet