Getest: op vakantie naar Zuid-Frankrijk met een elektrische wagen

maandag 5 augustus 2019 - 08:00
Is het een haalbare kaart om ver op reis te gaan met een elektrische wagen? Om 1000 km af te leggen naar Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld? Collega’s Elisabeth en Bart deden de test. Vertrekpunt: Brussel, eindbestemming: Montpellier.

Voorbereiding!

Want plannen is echt wel nodig. Met een elektrische wagen laad je niet zomaar overal, ondervonden Elisabeth en Bart.

"Maak op voorhand dus een duidelijke planning van je reisroute en de punten waar je wil bijladen. Hou rekening met het bereik van je batterij. Maak voor jezelf uit waar je op je route wil "tanken" maar zet ook de nodige apps op je smartphone om in de buurt alternatieven te kunnen vinden."

Deze apps gingen mee op reis:

De gps in de wagen geeft (vaak) ook info en bestemmingen gebaseerd op de laadinfrastructuur. "Toch was dat niet altijd betrouwbaar. Dan kan de vergelijking met de app(s) je helpen. Want soms duiken er onverwachte problemen op waardoor je misschien sneller moet laden dan verwacht. Zo sta je niet met lege handen of batterij!"

Je vakantie begint zodra je de oprit afrijdt. Het is een andere mindset dan we gewend zijn.

Bart Borghijs - Reporter De Inspecteur

Met een elektrische wagen is het niet de bedoeling om op een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk kilometers af te leggen, want dan kom je bedrogen uit.

"Rij relaxed en rustig (best zo’n 110 kilometer per uur) zodat je batterij niet te snel op raakt. Las eens een fijne koffiepauze in terwijl je je wagen aan een snelle lader hangt, een stadsbezoek als je de volgende keer wil bijtanken, enzovoort. Je zal de 1000 kilometer niet op 1 dag kunnen afleggen waardoor je ook moet zorgen voor een overnachting onderweg. Maar opnieuw, beschouw dat als ‘reizen’ en ‘onderweg zijn’."

De wagen

Over elektrische wagens wordt wel eens gezegd dat hun bereik zwaar overroepen is. Je zou in realiteit helemaal niet het aantal kilometers kunnen afleggen dat aangegeven is op het dashboard.

Die mythe kunnen Bart en Elisabeth intussen wel ontkrachten: "Het komt er gewoon op aan de juiste kruissnelheid te vinden. In het begin reden we aan 110 km/u, zoals men ons had aangeraden. We moeten toegeven dat ons bereik dan niet opvallend meer naar beneden ging in vergelijking met de kilometers die we aflegden. Reden we op dag 2 wat sneller (tot 120 km/u), dan was dat wel duidelijk het geval."

Eens je je elektrische wagen onder de knie hebt kun je met je rijgedrag inspelen op de afstand die je wil afleggen.

Elisabeth Peeters - reporter en copiloot van Bart

Laadinfrastructuur

Over de laadpunten zijn Elisabeth en Bart iets minder tevreden. "De infrastructuur blijft voorlopig toch nog redelijk beperkt en complex. Je hebt bijvoorbeeld (zeker in het buitenland) verschillende laadpassen nodig, want niet iedere laadpaal laat alle passen toe. De palen worden namelijk uitgebaat door verschillende providers en zo kan je wel eens voor verrassingen komen te staan omdat de laadpaal waar je voor staat jouw kaart(en) niet wil accepteren!"

Deze laadpassen hadden ze op zak:

  • Chargemap
    = perfect compatibel met de laadpunen op de gelijknamige app.
  • Oplaadpunten.nl
    = vaak succesvol bij Franse laadpalen (er bestaat ook een app van).
  • Bluecorner
    = succesvolle laadpas voornamelijk voor Belgische laadpunten.

Tip !

Blijkbaar is de kiWhi laadpas ook een goede compagnon de route voor Franse laadpunten. Helaas kwam die kaart niet tijdig aan bij Elisabeth en Bart. Vroeg genoeg bestellen is de boodschap!

De palen zijn dus een kluwen, de laadkaarten ook. Maar dat geldt ook voor de apps en websites die je informeren.

Als je je zoals Bart en Elisabeth afgaat op verschillende kanalen, kom je wel eens tegenstrijdigheden tegen. De ene app geeft aan dat een bepaalde paal snelladen toelaat, terwijl een andere dat dan weer ontkent. Het blijft soms dus afwachten en hopen op een dosis geluk.

Dus!

Je neemt beter geen al te grote risico’s als je met een elektrische wagen reist.

Ook al voel je je na enkele honderden kilometers vertrouwd met je wagen en het laden, toch kan kan altijd wat mislopen. Wacht dus zeker niet tot je batterij zo goed als leeg is. Besef dat als je plots sneller gaat rijden je batterij ook opvallend in bereik zal dalen. En hou er rekening mee dat er altijd wat kan mislopen… Reis op een relaxte manier en vooral: geniet ervan!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!