Groepsaankopen: wat als het misloopt?

woensdag 20 maart 2013 - 08:15
Groepsaankopen: wat als het misloopt?
Groepsaankopen zijn behoorlijk populair tegenwoordig. Maar lopen dergelijke aankopen altijd wel goed af? Niet altijd, blijkt uit getuigenissen. Mensen die voor iets betalen, maar dan niet ontvangen. H

Groepsaankopen zijn behoorlijk populair tegenwoordig. Maar lopen dergelijke aankopen altijd wel goed af? Niet altijd, blijkt uit getuigenissen. Mensen die voor iets betalen, maar dan niet ontvangen. Het komt voor. Maar gelukkig bestaat er voor sommige problemen wel een oplossing...

Websites zoals Groupon werken als een derde partij tussen koper en verkoper. Maar als er iets misgaat, wie is er dan verantwoordelijk?

De strategie van websites zoals Groupon is vrij simpel. Ze zetten een actie op poten voor een bepaalde verkoper – bijvoorbeeld een merk van gsm’s – en beloven hen een bepaald aantal klanten te bezorgen die bijvoorbeeld allemaal hetzelfde type gsm willen kopen. In ruil daarvoor kunnen ze die klanten dan een fikse korting aanbieden.

Klinkt allemaal veelbelovend, maar er kunnen natuurlijk altijd problemen optreden. Hieronder vind je ze allemaal op een rijtje.

Ik heb een product besteld, maar het werd nooit geleverd

Op het moment dat je een product bestelt, zoals de gsm van het voorbeeld hierboven, dan betaal je dat ook meteen online. Jammer genoeg verloopt de levering van een product niet altijd even vlot. Als je het niet ontvangt, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantendienst van Groupon zelf. Zij gaan dan samen met de verkoper bekijken waar er iets is misgegaan. Als het product niet meer geleverd kan worden, dan krijg je je geld terug.

Ik heb een product aangekregen, maar het is niet wat ik wou

Als het product niet voldoet aan je verwachtingen – om welke reden dan ook – dan heb je bij een online aankoop altijd een herroepingstermijn van 14 dagen. Binnen die tijd kan je het dus gewoon terugsturen naar de verkoper en je geld terugvragen. Als een product echt anders is dan op de website vermeld staat, dan zorgt Groupon meestal samen met de verkoper voor een soort van compensatie. Je hebt dan vaak de keuze om mee te gaan in die compensatie, of het product terug te sturen en je geld terug te krijgen.

Ik heb een bon voor een dienst gekocht, maar ik kan hem niet inwisselen

Groupon biedt vaak diensten aan zoals een restaurantbezoek, een weekendje weg, een bezoek aan een sauna… Zo’n bon is dan een beperkte tijd geldig. Ook hier geldt de herroepingstermijn van 14 dagen. Als dus al snel blijkt dat je niet zal kunnen reserveren wanneer jij wil, dan kan je binnen die termijn je geld terugkrijgen.

Als je langer wacht om te reserveren, dan kan het gebeuren dat alles al volgeboekt is en dat je je bon dus niet meer kan gebruiken. Dan kan je nog wel je geld terugvragen bij Groupon, maar je zal het niet altijd terugkrijgen. Als je bijvoorbeeld pas probeerde te boeken enkele dagen voordat de bon verviel, dan is het logisch dat je waarschijnlijk niet meer in het hotel of restaurant terecht kan. En als je de bon hebt laten vervallen zonder een poging om te reserveren, dan is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.

In sommige gevallen zal Groupon wel een soort van terugbetaling voorzien, maar dan met credits. Die komen dan op je account te staan, zodat je ze kan gebruiken om een volgende aankoop te betalen.

Ook goed om te weten: als je iets koopt op de website van Groupon, dan betaal je in de eerste plaats aan hen. Zij storten het geld pas door aan de verkoper als alles volledig is afgehandeld.

Als je dus een product niet ontvangt of als je niet kan genieten van een bon die je hebt gekocht, dan zit je geld nog steeds bij Groupon. Het heeft dus geen zin om je geld terug te vragen bij de verkoper!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!