Grote drukte bij Bpost: hoe en waar wordt jouw pakje geleverd?

donderdag 26 november 2020 - 13:14
Bpost beleeft de drukste periode ooit. Door de sluiting van alle niet-essentiële winkels kopen we massaal online. Al die pakjes moeten ook afgeleverd worden en dat zorgt hier en daar voor verwarring. De Inspecteur zet op een rij hoe jouw pakketje geleverd zal worden.

1. Leveren in een Bpost-afhaalpunt

Wil je vermijden dat je de hele dag op de postbode moet wachten, dan kan je ervoor kiezen om je pakket in een afhaalpunt te laten leveren. Er zijn in heel België meer dan 2300 afhaalpunten. Die punten hebben vaak flexibele openingsuren en zijn soms zelfs 's avonds of in het weekend open.

Wanneer je een online bestelling doet, kan je tijdens de check-out kiezen voor een afhaalpunt in jouw buurt. Via de website van Bpost vind je makkelijk een afhaalpunt in jouw buurt.

2. Thuislevering

Wil je liever je pakketje thuis laten leveren, dan kan je deze optie kiezen tijdens het afrekenen in de webshop. Controleer dan goed of alle adresgegevens kloppen. Zo vermijd je problemen bij het afleveren.

Bpost bevestigt dat ze op dit moment 95% van alle bestellingen aan huis kunnen leveren. 

3. Thuislevering niet mogelijk, dan maar naar het afhaalpunt

Door de grote drukte kan Bpost zo'n 5% van de pakketjes niet aan huis afleveren. Die worden doorgestuurd naar één van de 2300 afhaalpunten of naar een filiaal van Decathlon. Dat afhaalpunt ligt, normaal gezien, op maximaal 15 kilometer van je thuisadres. Al krijgt De Inspecteur wel verhalen binnen van mensen die soms tot 60 kilometer moeten rijden voor hun pakket. Volgens Bpost gaat het hier om een fout.

Pakjes die na vijf werkdagen nog niet zijn opgehaald, worden automatisch alsnog aan huis geleverd, zegt Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. “Het pakket wordt dan eerst terug naar het sorteercentrum gestuurd, dus het kan dan wel een week duren voor je je pakket thuis ontvangt. Wie het sneller wil hebben kan dus best zelf het pakket gaan afhalen.”

Verschillende luisteraars laten weten dat ze hierover geen informatie vinden in de mails of app van Bpost. "We hebben een klein technisch probleem waardoor die informatie nog niet gepubliceerd is, maar daar wordt aan gewerkt." Van Mierlo verzekert dat dit snel in orde zal worden gebracht.

4. Ga het pakket zelf bij de winkel afhalen

Er is uiteraard nog een andere optie om snel aan je pakketjes te geraken. Je kan contact opnemen met je (lokale) winkel en bekijken of je het pakket zelf kan gaan afhalen in de winkel. Verschillende grote en kleine winkels bieden deze optie aan.

Let wel, het is niet de bedoeling dat je in de winkel je producten zelf gaat uitkiezen. Je moet je producten op voorhand reserveren, online of telefonisch.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!