Grote kosten? Pas op: factuurfraude zit weer in de lift!

woensdag 19 juni 2019 - 08:00
Het aantal mensen dat te maken krijgt met factuurfraude stijgt weer.
Ze zijn terug, de fraudeurs die facturen uit de postbus vissen en er hun eigen rekeningnummer op zetten. Jij denkt dat je netjes de aannemer betaalt, maar je geld is foetsie!

Je laat nieuwe ramen installeren en wanneer de factuur in de bus valt betaal je meteen. Maar wanneer je enkele weken later een aanmaning krijgt van de aannemer blijkt dat niet zijn, maar een ander rekeningnummer op de factuur stond. En dat jij duizenden euro’s kwijt bent, want de aannemer wil natuurlijk nog altijd z’n centen zien.

Enkele jaren geleden liep het al eens de spuigaten uit met dat soort factuurfraude. Toen lanceerde de FOD Economie een campagne om het fenomeen in te dijken.

Dat lukte ook aardig: het aantal aangegeven gevallen daalde drastisch tot 71 in 2018. De totale schade bedroeg zo’n 500.000 euro.

Opnieuw in opmars

De Inspecteur merkt aan het aantal klachten van luisteraars echter dat het fenomeen weer in de lift zit.

De FOD Economie bevestigt dat nu ook: in de eerste 6 maanden van dit jaar kwamen er al 76 meldingen binnen.

Bovendien maakten de fraudeurs opvallend meer geld buit: 1.200.000 euro.

Werkwijze

De traditionele factuurfraude gebeurt nog steeds met een papieren factuur.

De ondernemer doet de factuur op de bus. Daar wordt ze onderschept door een fraudeur. Die past het rekeningnummer aan, en stuurt de vervalste factuur naar de nietsvermoedende klant.

Meer en meer komt echter ook digitale factuurfraude voor. De oplichters dringen vanop afstand binnen in het informaticasysteem van een bedrijf en onderscheppen facturatiemails of passen daar het rekeningnummer aan.

Het gaat vaak om een buitenlands rekeningnummer. Maar vaak maken de vervalsers gebruik van ‘geldezels’: (vaak jonge) Belgen die hun rekeningnummer ter beschikking stellen en het geld doorsluizen in ruil voor een deel van de winst.

Wat doe je ertegen?

  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met dat op de bestelbon of officiële website van de verkoper of leverancier.
     
  • Wees extra op je hoede als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als er een sticker “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer” op kleeft.
     
  • Twijfel je? Bel het bedrijf op via een nummer dat je kent (het nummer op de factuur kan ook vals zijn!).
     
  • Bewaar de gegevens en het bankrekeningnummer van je leveranciers, ook als je via e-banking betaalt. Check bij elke factuur of het rekeningnummer overeenkomt met de opgeslagen gegevens.
     
  • Tijd kan een indicatie zijn. Wees op je hoede als er een kleine week (of meer) verschil is tussen de verzenddatum van de factuur en de datum waarop je ze ontvangt.
     
  • Als je een factuur per e-mail ontvangt, controleer dan of het e-mailadres correct is. Check het IP-adres van waaruit de e-mail werd verzonden via deze website.

En als het te laat is?

  • Neem eerst contact op met de leverancier. Misschien is er een vergissing in het spel en stuurde hij onterecht een aanmaning of betalingsherinnering.
     
  • Is dat niet zo, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (jouw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar je hebt overgeschreven) om de fraude te melden.
     
  • Jouw bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk zijn.
     
  • Meld je probleem op meldpunt.belgie.be (bij “vervalste factuur”). Daar krijg je meteen advies over de volgende stappen die je kan nemen.
     
  • Lees meer op de website van de FOD Economie.

De Economische Inspectie coördineert de strijd tegen factuurfraude en werkt samen met de politie en het parket.

Van de 71 meldingen die vorig jaar binnenkwamen, hebben de inspecteurs in 61 gevallen de identiteit van de begunstigde kunnen achterhalen.

Oplossing?

ING Bank Nederland experimenteerde in mei vorig jaar met de "IBAN-Naam Check". Dat systeem controleert bij online overschrijvingen naar (voorlopig enkel Nederlandse) IBAN-rekeningnummers of de betaling naar de juiste persoon of het juiste bedrijf gaat.

De check geeft een melding als de naam en IBAN die de klant intoetst anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank.

Die testfase is intussen voorbij en de check is intussen voor Nederlandse klanten beschikbaar in ING internetbankieren en in de ING-app.

In ons land is de mogelijkheid er voorlopig helaas nog niet.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!