Haal meer uit je belevenisbon

woensdag 13 december 2017 - 08:00
Waardebon gekregen van Bongo, Vivabox, Wonderbox of iets anders? Lees de voorwaarden en vermijd onaangename verrassingen

Vivabox en Wonderbox zijn langer geldig

De waardebonnen van Wonderbox en Vivabox zijn langer geldig! Als je nu een bon koopt, blijft die drie jaar en drie maanden geldig, vanaf het moment van aankoop. Je kan de bonnen nu ook gratis verlengen of omruilen zolang ze geldig zijn.

Het bedrijf geeft hiermee een mooi signaal. Maar je kan je afvragen of de kwaliteit gegarandeerd blijft. Het aanbod aan restaurants, hotels of wellnesscentra wijzigt vaak. Als jij na drie jaar je bon wil verzilveren, kan het aanbod er helemaal anders uitzien. Houd er rekening mee dat de uitbating van jouw keuze dan niet meer beschikbaar is.

Bongo houdt het op 2 jaar geldigheid

De grote concurrenten in belevenisbonnenland is Bongo. Het bedrijf besliste twee jaar geleden al om de geldigheidsvoorwaarden te vereenvoudigen en te verlengen. Dat gebeurde toen op vraag van testaankoop. En dat blijft zo, een Bongobon blijft twee jaar geldig.

Bongo is ervan overtuigd dat drie jaar te lang is. "Je kan niet garanderen dat het aanbod aan partners gedurende drie jaar hetzelfde blijft. Om die reden behouden we de huidige regels." 

Gebruik je bon juist

Als je een cadeaubon wil gebruiken, lees je best de voorwaarden even door. En bekijk ook even deze tips:  

  • Kies je activiteit online: Activiteitenbonnen blijven een lange periode geldig. In die tijd kan er veel gebeuren. Het restaurant of hotel kan vb. failliet gaan waardoor de adressen in het bijgevoegde boekje niet meer kloppen. Online is alles up to date.  

  • Reserveer op voorhand: Uitgevers en partners van waardebonnen werken met een systeem van quota.  Een restaurant met 50 tafels kan er vb. voor kiezen om 5 tafel te reserveren voor Bongo, 5 voor Vivabox, een deel voor andere uitgevers en - uiteraard - een heel aantal voor 'gewone' klanten. Het aantal beschikbare plaatsen is met andere woorden beperkt. 

  • Annuleren? Lees de algemene voorwaarden: De regels voor annulatie verschillen van partner tot partner.

  • Check de geldigheidsdatum. Je kan een vervallen bon in sommige gevallen alsnog verlengen, maar probeer dat toch te vermijden.

  • Niet tevreden? Meld je klacht: De uitgever van de bonnen is niet verantwoordelijk voor de service. Je krijgt dus geen schadevergoeding als je ontevreden bent. Toch heeft het nut om die klachten te melden.  Zo weet de uitgever welke partners minder aantrekkelijke zijn en die worden dan uit het systeem gefilterd.  


Verlengen en ruilen 

Wil je een bon omruilen of verlengen? Lees ook hier de voorwaarden aandachtig.   

Belangrijk! Stuur de bon op met een aangetekende verzending als je die wil omruilen of verlengen. De ervaring van "De inspecteur" leert dat veel zendingen onderweg zoek raken. En bij verlies heb je geen verhaal. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!