Heb ik garantie op die tweedehandsauto?

vrijdag 23 maart 2018 - 08:00
Tweedehandse pechauto gekocht? Claim je garantie!
Koop je een wagen bij een professionele handelaar, dan moet je er minstens 12 maanden gemoedsrust bij krijgen.

Garantiewet

Je zou de eerste niet zijn die met een 'topoccasie' na een paar weken in de berm staat.

Gelukkig is de wet is duidelijk: als je een tweedehandse wagen koopt bij een professionele autohandelaar (zoals een garage) heb je in principe recht op de volle 2 jaar wettelijke garantie. Net zo lang als bij een nieuwe wagen dus.

  • Blijkt er binnen de 6 maanden na je aankoop iets fout met de wagen, dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek nog niet aanwezig was bij de verkoop.
  • Na 6 maanden moet jij als koper bewijzen dat het gebrek er toen al was.

 

Wel een verschil

De verkoper mag die garantietermijn terugbrengen tot 1 jaar, als hij dat tenminste duidelijk vermeldt in de verkoopovereenkomst. Staat het er niet expliciet in? Dan heb je recht op 2 jaar garantie.

Dat ene jaar is trouwens het absolute minimum: je mag van een professionele handelaar nooit minder dan 12 maanden garantie krijgen op een tweedehandswagen.

Het staat de verkoper vrij om bovenop de wettelijke garantie ook nog een commerciële garantie te geven, bijvoorbeeld op sommige onderdelen.

 

Waarop heb je recht?

Doe je als koper een beroep op de garantie? Dan moet je verschillende stappen volgen.

  • In de eerste plaats moet de verkoper de kans hebben om de wagen te herstellen of om te ruilen.
  • In de praktijk zal hij meestal voor de herstelling kiezen, zelfs bij een groot gebrek.
  • Een omruiling ligt namelijk moeilijker bij tweedehandsvoertuigen: de verkoper heeft zelden of nooit exact dezelfde wagen ter beschikking. Hij kan je wel een gelijkaardig model voorstellen, eventueel aangevuld met een vergoeding als die minder waard is.
  • Lukt een herstelling of vervanging niet zonder veel overlast? Dan kan je de verkoop laten annuleren en je geld terugvragen. De verkoper mag wel een bedrag in mindering brengen voor het gebruik dat je al van de auto had.

Belangrijk: Ondervind je een probleem? Stap dan voor de herstelling in de eerste plaats naar de verkoper zelf, en niet naar een andere garage. Zo vermijd je problemen als het tot een rechtszaak komt.

Sommige rechters zijn namelijk streng en ontzeggen je elk recht op vergoeding wanneer je de verkoper niet eerst om herstel of vervanging hebt gevraagd!

 

Voel je je oneerlijk behandeld?

Drie jaar geleden bleek dat 1 op de 8 tweedehandswagens niet correct verkocht werd. De economische inspectie voert dit jaar een nieuw onderzoek uit om te achterhalen hoe het vandaag staat met het misbruik in de sector.

Het is daarom belangrijk dat ook jij jouw ervaringen meldt via het meldpunt of de consumentenombudsdienst.

 

Maar alleen bij een professionele handelaar

Let op: bij een verkoop tussen 2 particulieren geldt de garantiewetgeving niet.

Laat daarom de verkoop alleen doorgaan als de wagen door de keuring geraakt. En zelfs al is dat zo: voer altijd een testrit uit en check alle functies van de wagen uit voor je hem koopt. De keuring legt namelijk ook niet alles bloot.

Blijkt je wagen uiteindelijk toch een wrak, dan kun je om je gelijk te halen enkel nog de verkoper voor de rechter dagen op basis van een verborgen gebrek.
 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!