Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Helpdesk: GSM herstelling of garantie

di 6 nov. - 7:45

Didier kocht een GSM, maar omdat er na twee weken zwarte stippen en strepen verschenen op het scherm, ging hij ermee terug naar de winkel. Die stelde voor om het toestel te onderzoeken. Resultaat: her
GSM

Didier Martens uit Diepenbeek kocht een GSM bij Eldi, maar omdat er na twee weken zwarte stippen en strepen verschenen op het scherm, ging Didier ermee terug naar de winkel. Eldi stelde voor om het toestel te onderzoeken. Didier kreeg later een brief waarin tot zijn verbazing stond dat het toestel druk- en stootschade vertoonde en dat de lcd-module moest vervangen worden. Volgens de brief zou de herstelling 102 € kosten. Als hij het toestel niet wilde laten herstellen, dan moest hij 32 € onderzoekskosten betalen. Vreemd vond Didier, want een GSM van twee weken oud is toch onder garantie?

Er is inderdaad twee jaar garantie. Die valt uiteen in een eerste periode van 6 maanden waarin je als consument niets moet bewijzen over eventueel fout gebruik. De overige 18 maanden kan de verkoper wel een bewijs vragen van slecht gebruik.

Ivo Mechels van Test Aankoop legt uit dat de verkoper aansprakelijk is voor ‘elk gebrek aan overeenstemming’ – elk defect dus - dat bestond op het ogenblik waarop de GSM werd verkocht en dat zich manifesteert binnen een periode van 2 jaar na de levering.

Als er een defect opduikt binnen de 6 maanden na de aankoop, dan mag je veronderstellen dat dat defect er al was op het ogenblik van de levering. De consument moet daar geen bewijs van leveren.

Dus, Didier moet niets bewijzen en hij moet ook de kosten niet betalen, de onderzoekskosten niet, de herstellingskosten niet, ook geen verzendingskosten of werkuren.

Tenzij de verkoper de garantie weigert. De verkoper kan dat, maar dan is het wel aan hem om te bewijzen dat de consument met de GSM iets gedaan heeft waardoor hij stuk is gegaan.

In dit geval suggereert het onderzoek dat de GSM is gevallen, iets wat Didier ten stelligste ontkent. Hij wil dat besluit daarom ook niet aanvaarden. Didier kan een tegenbewijs leveren door zelf een expertise te laten doen, maar dat vraagt een hele procedure, kost veel geld en voor een GSM van 150 euro is het sop de kool niet waard, zegt Ivo Mechels.

Volgens Test Aankoop staat de consument in dit soort zaken in een zwakke positie. Het is een leemte in de bestaande wetgeving. De verkopers weten ook dat consumenten niet geneigd zijn om tegenexpertises aan te vragen voor kleine aankopen.

Didier kan blijven aandringen bij de winkel, of aansturen op een commercieel gebaar. Hij kan ook de invoerder of de fabrikant aanspreken en hopen op goede wil.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet