Helpdesk: onderhoud verwarmingsketel

maandag 18 maart 2013 - 08:30
ketel
Luc tekende bij Vaillant twee onderhoudscontracten: één voor zijn verwarmingsketel en één voor de waterverwarmer. Hij krijgt om de 2 jaar twee facturen, telkens voor exact hetzelfde bedrag. Maar, z

Luc tekende bij Vaillant twee onderhoudscontracten: één voor zijn verwarmingsketel en één voor de waterverwarmer. Hij krijgt om de twee jaar twee facturen en die zijn telkens voor exact hetzelfde bedrag. Maar, zegt Luc, er staan geen details op die facturen, dus weet hij niet precies welke kosten in die prijs vervat zijn. Hij vraagt zich af of er twee keer verplaatsingskosten worden aangerekend, terwijl het onderhoud van de twee ketels in één keer gebeurt.

En bovendien moet hij op voorhand betalen, nog vóór de technieker is langs geweest. Dat vindt hij vreemd want vroeger betaalde hij gewoon cash aan de technieker nà het werk.

Dat Vaillant vraagt om op voorhand te betalen is niet verboden. Maar als het vroeger anders was en die gang van zaken is veranderd, dan hadden ze dat moeten laten weten, zegt Ivo Mechels van Test Aankoop: “Als de contractuele voorwaarden voorzien dat de betaling moet gebeuren in de handen van de technieker die een onderhoud heeft uitgevoerd met uitsluiting van elk andere betalingsmodaliteit, blijft deze bepaling geldig tot Vaillant haar klanten verwittigt van een wijziging van de betalingsmodaliteiten voor de toekomst. “

Als Luc het met die nieuwe betalingsvoorwaarden dan niet eens zou zijn, dan had hij de mogelijkheid moeten krijgen om dat te melden.

Of Luc twee keer verplaatsingskosten heeft betaald, terwijl de technieker maar 1 keer komt, zou hij moeten kunnen zien op zijn facturen. Ivo Mechels vermoedt dat de kosten op de factuur niet in detail vermeld worden omdat het om een onderhoudscontract gaat met een “all-in” forfaitaire prijs. “Maar dat klopt niet, Luc betaalt wellicht iets teveel”.

Mocht Luc één contract hebben voor de twee toestellen samen, dat zou dat probleem van de twee verplaatsingen er niet zijn. Dus, Luc kan aan Vaillant uitleg vragen en zeggen dat hij het niet eens is met twee verplaatsingen.

En Ivo Mechels geeft nog dit advies: “Als Vaillant daar oren naar heeft, dan kunnen ze het aanpassen en als ze er geen oren naar hebben dan kan Luc de concurrentie eens laten spelen en kijken welke bedrijven ook dergelijk onderhoud aanbieden.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!