Helpt een CO2-meter tegen coronabesmetting in de klas?

woensdag 16 september 2020 - 08:00
Verschillende scholen investeren dezer dagen in CO2-meters voor in de klaslokalen. Daarmee willen ze de luchtkwaliteit beter meten en zo de kans op coronabesmettingen verkleinen. Volgens wetenschapsjournalist Koen Wauters is vooral goed verluchten belangrijk.

Prins Laurent kocht bij de start van het schooljaar CO2-meters voor de school van zijn kinderen. Daarmee zouden ze de luchtkwaliteit in de klaslokalen kunnen meten. Wanneer de meter dan alarm geeft, weten leerkrachten dat ze de klas moeten verluchten. Maar is zo'n meter wel nodig?

Wat is CO2?

Een CO2-meter meet, je kan het al raden, de hoeveel CO2 in de lucht. Maar wat is CO2? "Simpel gezegd, het gas dat we uitademen. Als we inademen halen we zuurstof uit de lucht, we hebben die zuurstof nodig om energie te kunnen verbranden in ons lichaam, en we zetten die om in CO2, die we dan weer uitademen" legt wetenschapsjournalist Koen Wauters uit.

Maar een verband tussen CO2 en het coronavirus is er niet. "Maar CO2 is een indicator voor luchtverversing in een ruimte. Als je weinig verlucht, in een volle klas met leerlingen die in- en uitademen, dan gaat de CO2 zich opstapelen. En frisse lucht is noodzakelijk tegen de strijd tegen de corona-epidemie." Als er dus teveel CO2 in de klas is, dan is ze niet goed verlucht.

Hoe meer CO2, hoe minder frisse lucht. En goede verluchting is noodzakelijk in de strijd tegen corona.

Koen Wauters

Een goede verluchting is niet alleen noodzakelijk om het coronavirus te bestrijden. Het is ook belangrijk voor de concentratie van de leerlingen. "Als er teveel CO2 in de lucht is, en te weinig zuurstof, dan leidt dat tot concentratieverlies bij de leerlingen. Ze zijn minder aandachtig en kunnen dus minder goed leren."

Door de dragen van de mondmasker blijft er ook wat meer CO2 achter het masker hangen. Maar dat zou niet problematisch zijn.

Zijn CO2-meters nuttig?

Uit studies blijkt inderdaad dat de gehaltes aan CO2 in onze klaslokalen vaak te hoog zijn, in het midden van de les bijvoorbeeld boven de 2500 PPM. Soms zelfs nog hoger. "Onderzoekers zeggen: dit meten we soms enkel in een duikboot. Meten is weten, maar nog belangrijker dan meten is doen: ramen open zetten. Voor en na de les. En het advies nu, in coronatijd, is om dat ook tijdens de les te doen. En dat volstaat voor goede ventilatie."

 

In een klaslokaal hangt soms evenveel CO2 als in een duikboot.

Koen Wauters

Van planten is geweten dat ze een zuiverend effect hebben op de lucht. Kunnen zij ook helpen tegen het coronavirus? "Planten doen inderdaad het omgekeerde van mensen. Ze halen CO2 uit de lucht en zetten die om in zuurstof. Maar uit studies blijkt dat het luchtzuiverend effect relatief klein is. Een plant zuivert gemiddeld 0,025 kubieke meter lucht per uur. De norm voor ventilatie in Vlaanderen is 3,6 kubieke meter per uur. Dat zijn duizenden planten voor een klaslokaal."

Conclusie: goed verluchten is en blijft de boodschap.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!