VRT ziet in 2019 klachten afnemen. Maar hoe bereik ik de VRT best met mijn vraag of klacht?

maandag 2 maart 2020 - 08:00
De VRT kreeg in 2019 19% minder klachten dan het jaar voordien. De daling is volgens VRT te wijten aan het feit dat er vorig jaar minder hete hangijzers waren dan in 2018. De klachten die binnenkomen van de kijker, luisteraar en surfer zijn voor VRT in de eerste plaats een onmisbaar klankbord. Hier onder lees je hoe ook jij de VRT kan bereiken.

In 2019 behandelde de klanten-en klachtendienst van VRT in totaal 29.015 contacten. Daarvan waren er 7.245 effectieve klachten. Dat zijn er nog altijd een hele hoop. Maar het is wel aan daling van 19% in vergelijking met het jaar ervoor. 

De daling is vooral een gevolg van het feit dat er in 2019 minder hete hangijzers waren dan in 2018. Toen was er nog de verdwijning van DVB-T, het invoeren van een geoblock op VRT NU en de invoering van de GDPR-wetgeving. Stuk voor stuk aanpassingen die voor protest zorgden.  

"Kijkers, luisteraars en surfers houden ons een spiegel voor"

Anabel Cremans van de VRT klantendienst vindt het een goede zaak dat mensen de weg naar de klantendienst vinden. "We blijven als openbare omroep thema’s aankaarten die dicht bij de leefwereld van onze mediagebruikers aanleunen. Daarnaast blijven we ook sterk inzetten op de digitalisering van ons aanbod en de toegankelijkheid van onze klantendienst. Het publiek vindt alsmaar meer zijn stem en hangt meer gewicht aan zijn boodschap." 

Elke klacht die binnenkomt, is voor Anabel dan ook een stimulans om beter te doen. "De VRT speelt een belangrijke rol in het stimuleren van het brede maatschappelijke debat en heeft een plaats in het leven van alle Vlamingen, ongeacht de woonplaats en over verschillende generaties heen. We zijn dan ook zeer blij dat we bij de klanten- en klachtendienst blijven voelen dat het debat nog steeds wordt gevoerd door onze mediagebruikers."

    Hoe kan ik de VRT klantendienst bereiken? 

    • Heb je felicitaties, vragen of opmerkingen m.b.t. de VRT? Mail naar hallo@vrt.be of vul het online formulier in.
    • Heb je een klacht m.b.t. de VRT? Mail naar klachtenprocedure@vrt.be of vul het online formulier in.
    • Je kan ook iedere werkdag tussen 9u en 12u bellen naar het nummer +32 2 741 31 11
    • Uiteraard staan we je ook op de Facebookpagina van de VRT graag te woord

    Uiteraard kan je alle informatie over VRT vinden op de algemene website van VRT. Daar kan je ook terecht als je graga een rondleiding krijgt op VRT.

    Hoe wordt een klacht behandeld? 

    • Eerst komt je klacht binnen langs één van de verschillende kanalen
    • Dan bekijkt de klantendienst wat er fout gelopen is
    • Er wordt kritisch gekeken naar het programma waarover de klacht gaat
    • Soms worden er dingen bijgestuurd na een klacht, maar soms ook niet

    Aanbevelen via mailSturen via mail

    het gezegd heeft!