Hoe hard verschillen Amerikaanse gsm's van Europese?

dinsdag 25 juni 2019 - 07:00
Tripje naar New York, iemand?

Joachim gaat op zoek naar een nieuwe gsm. Hij laat zijn oog vallen op de Samsung Galaxy S10. Maar aangezien zo'n smartphone best een investering is, gaat hij online op zoek naar recensies. Hij leest online heel wat goede dingen over dat toestel. Totdat hij leest dat (bijna) alle recensies over de Amerikaanse S10 gaan, en niet over de Europese variant. Als Joachim de specificaties van de twee toestellen bekijkt, lijken die toch wel wat te verschillen. Heeft Joachim met zijn Europese S10 nu een kat in een zak gekocht?

'Het zijn grotendeels dezelfde toestellen, maar er zit wel een andere chip in", legt Pieterjan Van Leemputten (Data News) uit. "Die chip is eigenlijk het hart van je smartphone. Nu, het is niet dat de Amerikaanse chip zo veel beter is dat je kan spreken over twee verschillende toestellen. Hij gaat iets sneller zijn, maar die chipkeuze hangt waarschijnlijk af van een patentkwestie." Patenten, dat is iets ingewikkelds. Qualcomm is één van de grootste chipproducenten in Amerika. "Wanneer zij merken dat Samsung iets van hun chips gebruikt of "leent", dagen zij Samsung voor de rechter. Dat zorgt er dan voor dat Samsung zijn toestellen even niet meer mag verkopen, waardoor ze voor een andere chip moeten kiezen. Dat is een juridisch steekspel dat al jaren bezig is. Soms wint de ene, soms wint de andere."

Betekent dat dan dat wij in Europa altijd een minder goede telefoon kopen? "Met het vorige topmodel van Samsung was het net omgekeerd, toen hadden we in Europa een betere chip. De Amerikanen krijgen dus zeker geen voorkeursbehandeling." Samsung is ook zeker niet het enige merk waarbij het ene toestel verschilt van het andere. Apple verkoopt in Amerika zelfs één type iPhone met twee verschillende chips. Je weet niet of je de goede of mindere goede chip in je toestel zitten hebt. Straf!

Is dit nu het perfecte excuus voor Joachim om een trip naar New York te boeken? "Dan gaat hij zich bedrogen voelen denk ik", zegt Pieterjan. "Voor een reguliere consument gaat het verschil tussen die 2 toestellen amper merkbaar zijn. Binnen een half jaar brengen ze toch weer een nieuw toestel op de markt dat weer sneller is." En dan is er ook nog de garantie. "Als je een toestel in Amerika koopt, moet je het in principe ook terug binnenbrengen in de States wanneer er iets stuk is. Ze zullen er in België ook wel naar willen kijken, maar dan valt die reparatie waarschijnlijk buiten de garantie of moet je je telefoon toch nog opsturen naar Amerika. Een heel gedoe!"

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!