Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Hoeveel kost een takeldienst? "450 euro is een correcte prijs"

di 9 feb. - 4:26

Paul Van Duyse schrikt als hij de rekening krijgt van de takeldienst die de auto van zijn moeder uit de gracht heeft getakeld: 453 euro. Hij vindt dat erg duur. Filip Rylant van Traxio vindt die 453 euro niet overdreven, vertelt hij bij de inspecteur op Radio 2: “Takelaars hebben hoge kosten en het is een moeilijk en gevaarlijk beroep.”

De moeder van Paul Van Duyse uit Beveren-Waas belandt met haar auto in de gracht. Gelukkig heeft ze zelf enkel lichte kneuzingen, maar de auto is flink beschadigd.  De politie belt een takeldienst uit de buurt. Die is snel ter plaatse en haalt de auto vlotjes uit de gracht met zijn grote takelwagen met windas. Maar als Paul de rekening ontvangt zet hij grote ogen op: 453 euro. Een woekerprijs?    

Prijsafspraken zijn bij wet verboden 

Er zijn geen vaste prijzen voor takeldiensten. "Prijsafspraken zijn bij wet verboden", zegt Filip Rylant van Traxio, de federatie van de autosector en de takelbedrijven. Elk bedrijf bepaalt dus zijn eigen prijzen.

Tarieven moeten wel wettelijk geafficheerd zijn in de zaak en/of in de takelwagen. We mogen geen prijzen opleggen, dus het is aan iedere takelaar om zijn juiste prijs te berekenen, rekening houdend met zijn kosten maar ook met de concurrentie. Indien zijn prijs te laag is dan kan hij er niet van leven maar indien hij te veel vraagt dan gaat hij geen opdrachten krijgen en wordt hij uit de markt gespeeld. Uiteraard zijn er net zoals in elke sector cowboys die de reputatie van de anderen negatief beïnvloeden.“ 

 

Het is niet goedkoop, maar er zit heel veel achter en dat zijn mensen waar ik mijn pet voor afdoe.

— Filip Rylant van Traxio

453 euro, een redelijke prijs     

Volgens Filip Rylant is die 453 euro niet overdreven: “We kunnen geen commentaar geven op de prijs omdat prijsafspraken niet mogen, maar dit lijkt ons wel een redelijke prijs gezien de complexiteit, waarbij een auto tijdens een weekend uit de gracht gewincht moest worden met de windas, en daarna afgevoerd moest worden.” Bovendien is deze takeldienst gebeld door de politie:  “Deze depanneur is gerechtigd om te takelen door de overheid, hij zal dus zeker geen woekerprijzen vragen.” 

De prijzen moeten transparant zijn. Dus als de takelwagen arriveert, kan je de prijs vragen voordat hij begint te takelen. Maar zelfs al vind je de prijs te hoog, een takelwagen wegsturen, dat doe je niet zomaar. Filip Rylant reageert: “Vaak moet je een beroep doen op een takelaar in een negatieve context,  je hebt een ongeval gehad of je staat in panne. Het is dus belangrijk dat je snel wordt geholpen en in alle veiligheid. Het is niet goedkoop, maar er zit heel veel achter en dat zijn mensen waar ik mijn pet voor afdoe. “   

Takelaars hebben hoge kosten  

Filip Rylant benadrukt dat takelaars hoge kosten hebben: "Ze moeten dure takelvoertuigen aankopen. Ze moeten er vaak ook verschillende hebben voor personenwagens en voor vrachtwagens. Ze moeten veel opleidingen en bijscholingen volgen. Ondanks het feit dat er geen ‘diploma’ voor bestaat, moeten ze toch heel veel kwalificaties kunnen voorleggen. Je kan gerust stellen dat de takelaars de ‘MacGyvers’ van de autowereld zijn: ze zijn tegelijk automecanicien, elektronicus (zeker voor hybride en elektrische wagens), vrachtwagenbestuurder en ze moeten wagens kunnen opheffen, slepen, ‘winchen’." 
 

Takelaar: een moeilijk en soms gevaarlijk beroep   

"We moeten niet onderschatten hoe gevaarlijk dat beroep is", zegt Filip Rylant, dus hij heeft respect voor de takelaars die in weer en wind en soms midden in de nacht vaak gevaarlijke opdrachten moeten uitvoeren met peperduur materiaal.  

De uitvoering van het wegslepen, opheffen of winchen van een voertuig is niet zonder risico en soms vallen er zelfs doden.  Ze voeren hun werk uit op of vlak naast de openbare weg, vaak ’s nachts, bij slecht weer of bij druk verkeer.“ 

 

De uitvoering van het wegslepen, opheffen of winchen van een voertuig is niet zonder risico en soms vallen er zelfs doden.

— Filip Rylant van Traxio

Kiezen voor een bijstandsverzekering of eenmalig betalen bij pech of ongeval  

Filip Rylant wijst erop dat men als consument de keuze heeft: “Ofwel een bijstand (‘assistance’) afsluiten, jaarlijks een premie betalen en deze misschien nooit nodig hebben, wat een verloren kost kan zijn. Ofwel geen bijstand afsluiten, maar dan wel betalen wanneer men deze ooit eens nodig heeft. Dat kan eenmalig soms veel geld lijken, maar je bespaart anderzijds wel veel geld op jaarlijkse premies.” 

Kwaliteitslabel voor takeldiensten 

Traxio werkt aan een Traxio-kwaliteitslabel voor takeldiensten: “Bij degenen die het label dragen zal je zeker kunnen zijn dat je te maken hebt met goed opgeleide mensen met kwalitatief materiaal. Hun prijzen moeten transparant zijn. Ze moeten hun prijzen altijd bij hebben in hun voertuig.”  
 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet