de inspecteur
Hulpkas na kritiek: "Ook wij zagen deze crisis niet aankomen, maar tevreden met waar we nu staan"
wo 17 jun. - 7:00
Bijna alle dossiers weggewerkt
Het was de afgelopen weken en maanden ontzettend druk bij de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen met zo veel mensen die plots op tijdelijke werkloosheid vielen. "Het aantal aanvragen dat we kregen tijdens deze coronacrisis lag 30 keer zo hoog dan anders", zegt Inge Huyghe van de Hulpkas. "Tot op de dag van vandaag kregen we maar liefst 435.000 aanvragen voor coronawerkloosheid. En iedere dag groeit dat aantal aanvragen nog aan. Zo kregen we de afgelopen 24 uur 500 nieuwe aanvragen binnen."
Anderhalve maand geleden bleek echter in De Inspecteur op Radio 2 dat de uitbetaling soms op zich liep wachten. Enkele duizenden dossiers kampten met problemen en bleven aanslepen. Maar dat is ondertussen opgelost. Inge Huyghe: "Ondertussen zijn we grotendeels up-to-date met onze betalingen. In de maand maart verliep niet altijd alles probleemloos maar op dit moment gaat alles veel gestroomlijnder. Zo zijn er op dit moment nog enkele tientallen dossiers hangende die iets complexer zijn en waar een individuele analyse nodig is. Ondertussen hebben we iedereen bij wie nog een probleem is zelf gecontacteerd en gevraagd om de ontbrekende informatie door te geven."
Loketten opnieuw open
Vanaf dinsdag 23 mei opent de Hulpkas ook z'n loketten opnieuw. Die loketten zijn een belangrijk communicatiekanaal voor hen, want werkloosheidsmaterie is vaak ingewikkeld. Inge Huyghe: "Vanaf dinsdag hebben wij 19.000 plaatsen vrij aan onze loketten en kunnen mensen een afspraak maken. Die afspraken kunnen al vanaf morgen, donderdag 18 juni, aangevraagd worden via onze website." Via deze link kom je op de website van de Hulpkas terecht.
We waren niet voorbereid
Net als voor vele andere bedrijven en diensten kwam de coronacrisis ook voor de Hulpkas als een verrassing. De Hulpkas geeft toe dat ze niet voorbereid waren op deze grote crisis, maar looft ook z'n werknemers die het beste van zichzelf hebben gegeven. "Onze mensen hebben heel veel overuren gemaakt en er zijn weekends gewerkt. Het sociale engagement van ons personeel heeft er voor gezorgd, dat ondanks alles, we er in geslaagd zijn om meer dan 400.000 aanvragen te verwerken."