Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Ik wil van leverancier veranderen!

vr 3 feb. - 5:42

Van leverancier veranderen voor energie, verzekeringen, je internet- of GSM-abonnement kan je in veel gevallen financiële voordelen opleveren. Toch vinden veel consumenten dat geen evidente stap.
contract

Van leverancier veranderen voor energie, verzekeringen, je internet- of GSM-abonnement kan je in veel gevallen financiële voordelen opleveren.
Toch vinden veel consumenten dit geen evidente stap.

Daarom heeft het Europees Centrum voor de Consument een brochure geschreven : “Een contract beëindigen, hoe begin je eraan?

De Inspecteur nodigt Edith Appelmans van het ECC uit, de ombudsman voor energie Eric Houtman en de ombudsman voor telecommunicatie Luc Tuerlinckx.
Zij beantwoorden een uur lang vragen van luisteraars die contracten willen beëindigen.

Vragen en antwoorden

Ik ben bij een groepsaankoop overgeschakeld naar een andere leverancier en moest 2 keer de opzegvergoeding betalen. Kan dit?
Hier zijn 1500 klachten over geweest vorig jaar. Die zijn vrijwel allemaal positief geëindigd.
Conclusie : als er maar 1 overeenkomst is getekend, moet je maar 1 keer betalen.
Neem contact op met de leverancier, en als die niet bijdraaien met de ombudsman voor energie.

Bij een stilzwijgende verlenging van een gsm abonnement vervallen de promotievoorwaarden. Kan dat?
Ja, waarschijnlijk was de promotie aan een bepaalde termijn verbonden. Hou je contract goed bij en lees de voorwaarden goed. Als een contract stilzwijgend is verlengd, is dat wel voor onbepaalde duur. Dus dan kan je dat op elk moment stopzetten via de juiste weg. Je kan op je faktuur zien tot wanneer je contract loopt.

Is het belangrijk dat je je contract bewaard?
Ja, want daar staat de belangrijke informatie over hoe je je contract kan verbreken, over welk soort contract je hebt, etc. Dat staat bij de algemene voorwaarden.

Als je je contract uitdoet en dan overstapt, kan er dan een vergoeding gevraagd worden?
Normaalgezien niet. Maar is het wel zo : richt je zeker tot de klantendienst van je leverancier.

Als je op de markt wordt overtuigd om over te stappen naar een nieuw telecombedrijf en daar de dag erna toch weer van onderuit wilt. Wat moet je dan doen?
Om te beginnen : let goed op waar en wanneer je contract afsluit. Op de markt, in het station of in pretpark is niet ideaal. Neem de documenten mee naar huis en bekijk thuis ook rustig hoe het zit met je huidige contract.

Je kan wel binnen de 14 dagen de overstap ongedaan maken, door een aangetekend schrijven, en zou dan geen vergoeding mogen aangerekend worden.

Wat als je verhuist? Neem je dan je abonnement van Electrabel en Belgacom mee of neem je de contracten over van de vorige eigenaar?
Het contract hangt altijd vast aan de klant. Je moet dan een verhuisdocument invullen en daar hangen geen kosten aan vast. Als je verandert van energieleverancier wel.
Vermeld dan zeker je juiste meetgegevens op de verhuisdocumenten en vul samen met de vorige eigenaar alles in.

Wat als je via internet of een postorderbedrijf iets koopt, kan je dan makkelijk afzien van de verkoop?
Als je op afstand koopt (via internet of postorderbedrijf) heb je een zogenaamd herroepingsrecht. Dat betekent dat je van je aankoop kan afzien zonder kosten. Je kan bijvoorbeeld een t-shirt terugsturen en de verkoper moet je de prijs en de verzendingskosten terugbetalen. Als je in de winkel hetzelfde shirt koopt, is de verkoper nièt verplicht om het shirt terug te nemen, tenzij het ruilrecht wordt aangeboden in de winkel.

Als je verandert van energieleverancier, wie moet dan het contract opzeggen?
Als je verandert van energieleverancier, is de nieuwe leverancier verplicht om het oude contract op te zeggen. Hij moet je ook informeren over verbrekingsvergoedingen, als je vroeger zou vertrekken dan voorzien. Dat staat in een consumentenakkoord uit 2004. Het kan wel zijn dat sommige nieuwe energieleveranciers die overeenkomst niet ondertekend hebben.

Wat met producten die je zonder vragen, thuis toegestuurd krijgt? Bijvoorbeeld onderbroeken?
Soms krijg je producten toegestuurd zonder dat je ze besteld hebt. Sommige mensen durven dan niet te weigeren en betalen toch. Maar een onbesteld product dat je thuis krijgt toegestuurd, hoef je niet te betalen en moet je zelfs houden. Als je ooit een overeenkomst hebt afgesloten voor een regelmatige levering van producten, en je wil dat contract verbreken, volstaat een aangetekende brief naar de firma.

Interessante links

De brochure van ECC : Een contract beëindigen, hoe begin je eraan.
De ombudsman voor Energie
De ombudsman voor telecommunicatie


www.bestetarief.be
D
e V-test van de VREG

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet