Is de nieuwe telecomwet dé oplossing tegen phishing? “De enige manier om ons te beschermen tegen online misdaad”

woensdag 9 juni 2021 - 08:35
Er zijn nog zekerheden: oplichters worden steeds vindingrijker en phishingmails en -sms'en zullen in de toekomst blijven opduiken. Kunnen onze telecombedrijven niet meer doen om ze uit de lucht te plukken? Minister van telecom Petra De Sutter vindt van wel: “Preventie is altijd beter dan het probleem achteraf te moeten oplossen.”

Tienduizend Belgen trapten vorige maand in de val van phishers. Ze kregen bijvoorbeeld een SMS die van Bpost leek te komen, met de melding dat hun pakket onderweg was. Ze konden het pakje zogezegd volgen via een link. Maar door daarop te klikken, gaven ze hackers toegang tot hun toestel. Heel wat mensen trapten ook in de val bij een valse mail over de 'milieuvriendelijke kaartlezer' van KBC.

Het zijn maar enkele van van de vele phishingmails en -sms'en die De Inspecteur binnenkrijgt. Kunnen telecomoperatoren niet meer doen om die berichten tegen te houden?

Wat gebeurt er nu? 

Wat doen telecombedrijven eigenlijk om phishing-berichten tegen te houden? Sven Pichal vraagt het aan minister voor Telecom Petra De Sutter. 

“Op dit moment hebben telecomoperatoren een anti-phishing schild. Daarmee kunnen ze bepaalde berichten tegenhouden. Van de Bpost SMS’jes zijn er tien miljoen tegengehouden.”  

En toch trappen heel veel Belgen in de val. "Dat komt omdat de screening op dit moment nog niet zo vlot verloopt. Het screenen van berichten gebeurt nu manueel. De bedrijven tikken zelf woorden in om te zien of die repetitief terugkomen, maar dat is natuurlijk niet zo efficiënt. Daarom glippen er nog steeds berichten door de mazen van het net”, vertelt De Sutter. 

Nieuwe telecomwet 

Volgens De Sutter zou de screening veel efficiënter kunnen verlopen, als dat geautomatiseerd zou kunnen. Een nieuwe telecomwet kan dat mogelijk maken. “Door berichten machinaal te screenen, kan je niet alleen meer phishingberichten tegenhouden, maar gaat dat ook sneller”, zegt De Sutter. “Met de nieuwe telecomwet krijgen de telecomoperatoren de toestemming om zowel de inhoud als de metadata van berichten te screenen. Die metadata bevatten informatie over van waar, wanneer, naar waar... een bericht verstuurd wordt.” 

Door berichten machinaal te screenen, kan je niet alleen meer phishing-berichten tegenhouden, maar het gaat ook sneller.

Minister van Telecom Petra De Sutter

In de plaats van berichten manueel te controleren, zullen telecombedrijven berichten dus kunnen screenen met computeralgoritmes. “Dat werkt zoals een filter bij je e-mails", verduidelijkt De Sutter. “Aan de hand van bepaalde woorden of webadressen wordt met het computeralgoritme gezocht naar patronen. Bepaalde berichten die veel gestuurd worden, zullen zo opgemerkt en tegengegaan worden."

Welk prijskaartje hangt er aan die nieuwe telecomwet? “We maken 80 miljoen euro vrij voor cybercriminaliteitsbestrijding, waarvan 9 miljoen voor anti-phishingplatformen”, zegt De Sutter. De telecombedrijven zijn ook bereid om mee te werken aan de bestrijding van cybercriminaliteit. “Per euro die de overheid investeert, dragen de bedrijven zelf een euro bij”, vertelt de Sutter. “Zij hebben zelf veel last van phishing en krijgen er veel klachten over. Het is ook voor hen een investering, want preventie is altijd beter dan een probleem achteraf te moeten oplossen.” 

We maken 80 miljoen euro vrij voor cybercriminaliteitsbestrijding, waarvan 9 miljoen voor anti-phishingplatformen.

Minister van Telecom Petra De Sutter

Wat met privacy? 

Moet ik me zorgen maken over mijn privacy als berichten massaal gescreend worden? “De gegevensbeschermingsautoriteit is kritisch ten opzichte van die screening op grote schaal”, zegt De Sutter. Toch is de screening volgens De Sutter de enige mogelijkheid om een halt toe te roepen aan phishing. “Je kan geen toestemming vragen om berichten te lezen, want een fraudeur zou die toestemming nooit geven. Screening is dan de enige manier om veel schade te kunnen voorkomen.” 

Maar je hoeft je volgens De Sutter geen zorgen te maken: “De screening zal nooit persoonlijk zijn, je persoonlijke berichten zullen nooit specifiek gescreend worden.” 

De screening zal nooit persoonlijk zijn, je privéberichten zullen nooit specifiek gescreend worden.

Minister van Telecom Petra De Sutter

Zal de nieuwe telecomwet goedgekeurd worden, ondanks de kritische bedenkingen van de gegevensbeschermingsautoriteit? “We verwachten van wel”, zegt De Sutter. “We hebben de opmerkingen van de gegevensbeschermingsautoriteit ter harte genomen. De nieuwe telecomwet is de enige manier om ons te beschermen tegen online misdaad.” 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!