de inspecteur
Is een elektrische auto betaalbaar?
wo 13 jan. - 7:20
Op het autosalon van 2016 staat duurzame mobiliteit centraal. De Vlaamse overheid geeft premies en vrijstellingen van verkeersbelasting om de aankoop van auto’s op alternatieve brandstof aan te moedigen.
Hoeveel dat is, lees je hier.
Elektrisch rijden doe je zo:
Als je een elektrische auto koopt, ben je nog altijd iets duurder af dan met een vergelijkbare auto op benzine of diesel, maar het verschil is niet groot meer. Dat komt door de financiële stimulansen en omdat de prijzen van elektrische auto’s alsmaar dalen.
Autojournalist Tony Verhelle volgt de elektrische evolutie in de autowereld op de voet. Hij zet een aantal belangrijke punten op een rij:
- Het duurste aan een elektrische wagen is de batterij. Bij Renault kan je die batterij maandelijks huren voor 50€. Dat maakt van de Renault Zoë op het autosalon de wagen met de laagste basisprijs.
- Hoe duurder de wagen, hoe ‘zwaarder’ de batterij en hoe verder je er kan mee rijden voor ze leeg is: 150, 250 of 400 km.
- Opladen doe je best ’s nachts, dan kan je de auto ook voorverwarmen zonder stroomverlies.Je kan onderweg ook opladen aan snellaadpalen. Er komen palen bij, de overheid belooft om erin te investeren.
- Een elektrische auto trekt snel op, maar verbruikt veel op snelwegen want hij heeft geen versnellingsbak. In de toekomst kan dat veranderen. Maar “tot een snelheid van 90km/u rij je eigenlijk met de zuinigste wagen die er is”.
- Het is wennen om met een elektrische auto te rijden. Het is automatisch en als je het ‘gaspedaal’, stroompedaal eigenlijk, los laat dan remt de auto sterk af. "In de stad is dat heel plezierig."
Elektrisch is fractie duurder
Testaankoop
De Inspecteur ging ook zelf op onderzoek op het autosalon:
De Inspecteur ging ook zelf op onderzoek op het autosalon: