Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Je auto onderhouden: wat kost het?

do 12 sep. - 5:04

Een auto kopen, dat kost al een duit, maar wat met het onderhoud van de wagen?
auto onderhoud

Een auto kopen, dat kost al een duit, maar wat met het onderhoud van de wagen? Tegenwoordig moeten we maar om de 20 of 30.000 km naar het onderhoud, dat is een goede zaak. Maar de tijd dat we zelf de olie verversten, die ligt achter ons. Maar dus, hoeveel kost het?

Een zéér opvallende conclusie: de merkgarages zijn stukken duurder dan de onafhankelijke.

De Inspecteur belde een resem aan garages op om te vragen hoeveel het kostte voor een klein en groot onderhoud van een stadswagen van 2 jaar oud, benzinemodel.

De prijzen tussen de dealergarages en de onafhankelijke garages lagen ver uiteen, de ketens zaten er ergens tussenin.

Voor een klein onderhoud kwam hij bij de onafhankelijk garagist tot de helft en zelfs meer dan de helft goedkoper uit: het kleine onderhoud van een Opel Corsa of een VW Polo kostte bij de dealers respectievelijk tussen de 150 en 200 € zonder btw en tussen de 132 en 208 € met btw.

Bij de onafhankelijke garages kostte het bij de goedkoopste 73, 23 € en 83, 12 €.

De ketens van garages die ’packs’ aanbieden voor het onderhoud zaten er zowat tussenin.

Ook voor een groot onderhoud waren de onafhankelijke garages goedkoper dan de dealers en dan de ketens.

De oorzaak voor die prijsverschillen ligt niet aan de inhoud van de onderhoudsbeurten, want die is overal gelijk.

De oorzaak is wél het forfait aan werkuren dat het merendeel van de dealergarages aanrekent. Voordeel is dat je weet wat het je zal kosten. Nadeel is dat het onderhoud in de regel veel minder lang duurt dan de uren die je betaalt.

Een klein onderhoud duurt ongeveer 45 minuten, een groot ongeveer anderhalf uur.

De gemiddelde prijs van een werkuur bij de onafhankelijke garage is tussen de 40 en de 50€.

Andere redenen voor het prijsverschil zijn de onderdelen die bij een dealergarage officiële dealerstukken zijn, met het logo erop. De onafhankelijke garagist zal zijn stukken vaak kopen bij de fabrikant, zonder dat het logo van het automerk erop staat.

Maar het gaat wel om gecontroleerde en kwalitatief goedgekeurde onderdelen. Al zijn er ook piratenonderdelen in omloop die nog veel goedkoper zijn, maar waarvan de oorsprong en de kwaliteit betwistbaar is.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet