Je garagist mag bestelde wisselstukken altijd aanrekenen

donderdag 8 juni 2017 - 08:00
Foto: Canva
Een garagehouder die wisselstukken bestelt, rekent erop dat je die betaalt. Ook als de stukken door omstandigheden nooit in je auto worden geplaatst.

Het komt vaker voor dan je denkt. Een garagehouder bestelt in samenspraak met de klant wisselstukken. Maar als het tijd is voor de herstelling, komt de klant niet opdagen. Weet dat een garagehouder in zo'n geval het recht heeft om de wisselstukken toch aan te rekenen. 

Wisselstukken retourneren kan niet altijd. 

Een zelfstandige garagehouder die verschillende merken herstelt, heeft geen stock met wisselstukken van elk merk. In het geval van een herstelling moet hij die dus bestellen bij de producent of bij een concurrerende merkgarage.

Producenten weigeren soms wisselstukken aan te leveren omdat ze hun merk willen beschermen. Er blijft dan maar één optie over en dat is bestellen bij een concurrent die een merkgarage heeft. Die garagisten verkopen met plezier wisselstukken aan een kleine zelfstandige want de verkoop van onderdelen levert een mooie commissie op. Verkochte stukken weer terugnemen kan vaak niet. Als retourneren geen optie is, kan de garagehouder jou de kosten voor de wisselstukken aanrekenen.

Maak duidelijke afspraken! 

Om verwarring te vermijden over de verplichte betaling van wisselstukken, maak je dus maar beter goeie afspraken met je garagist: 

  • Spreek duidelijk af welke onderdelen besteld moeten worden.
  • Vraag een schriftelijke bevestiging van de bestelling en geef daarvoor duidelijk je akkoord.
  • Sta erop dat de garagist de afspraak voor de herstelling nakomt.
  • Als de garagehouder de herstelling door omstandigheden niet kan uitvoeren, mag je vragen om de wisselstukken mee te nemen.
  • Een andere garagehouder kan er dan mee aan de slag. Of je kan proberen om de stukken tweedehands te verkopen 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!