Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Je MOBIB-kaart scannen is verplicht als je op bus of tram van De Lijn stapt

di 19 feb. - 7:40

Let op. Als je niet scant en je wordt betrapt, kan je dat geld kosten. Ook al heb je je abonnement betaald.
© De Lijn

Historiek  

De MOBIB-kaart is bij De Lijn ingevoerd sinds 2015 voor 65 plussers. Voor andere leeftijdsgroepen bestaat ze sinds 2017. De kaart vervangt de kartonnen jaarabonnementen. 

Sinds de invoering van de kaart is scannen verplicht, als je een bus of tram opstapt of wanneer je overstapt.

De MOBIB-kaart wordt ook gebruikt bij de MIVB in Brussel en bij de NMBS. Zo kun je al je abonnementen op één kaart laden. Je kunt de kaart vergelijken met een bankkaart waarop je vervoerbewijzen kunt opladen. Ook in het buitenland zie je dat soort kaarten meer en meer.

Als je niet scant, kan je dan een boete krijgen?  

De eerste keer dat je betrapt wordt bij het niet scannen op een bus of tram van De Lijn, krijg je een waarschuwing. De tweede keer krijg je een administratieve kost van 20 euro aangerekend.

Dat geldt ook als je je abonnement wel degelijk betaald hebt, maar als je vergeet te scannen.

Een administratieve kost is geen echte boete. Ter vergelijking: voor zwartrijden krijg je een boete van 107 euro.

Waarom is scannen verplicht?  

Voor De Lijn is het belangrijk dat alle passagiers de MOBIB-kaart scannen bij het instappen. Zo weet de vervoermaatschappij waar en wanneer mensen de bus of tram nemen. De gegevens worden verwerkt met slimme software. De gegevens worden anoniem verzameld. Het is dus niet zo dat De Lijn het kan zien wanneer Peter Janssens de bus neemt.

Dankzij al die gegevens kan De Lijn op termijn het aanbod aanpassen aan de vraag van alle passagiers.

  • Waar en wanneer zijn er meer ritten nodig?   
  • Waar en wanneer zijn grotere harmonicabussen nodig?  

Als jij je kaart scant, zorg je dus indirect mee voor een betere dienstverlening. Daarom voert De Lijn ook campagnes om alle passagiers bewust te maken van het belang van scannen. Ze doet dat onder het motto "Yes you scan". 

Info  

Hier vind je alle informatie over het juiste gebruik van de MOBIB-kaart bij De Lijn.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet