Je smartphone goedkoper laten herstellen

woensdag 25 juni 2014 - 08:00
Er zijn steeds meer hersteldiensten die niet erkend zijn door de fabrikant. Wat zijn de voor- en nadelen?

Ken je het gevoel als je smartphone tegen de grond ziet gaan? Die kramp die door je onderbuik gaat: "Breekt mijn scherm, of breekt het niet?" En wat dan, als het gebroken is? Waar trek je heen om het te laten repareren?

Je kan naar de winkel trekken waar je het toestel gekocht hebt en het laten herstellen door de fabrikant zelf, maar er zijn ook alternatieven.

De laatste tijd zie je, zeker in de steden, steeds meer hersteldiensten die niet erkend zijn door de fabrikant. Zijn die winkels betrouwbaar of loop je er het best in een wijde straal om heen?

Inspecteur Decaluwé somt voor jou de voor- en nadelen op:

Voordelen:

  • Een onofficiële hersteldienst is sneller, de klus is er vaak in een half uurtje geklaard. Bij een officiële herstelling moet je toch heel wat langer wachten.
  • Je verliest niet alle gegevens die op je smartphone of tablet stonden. Een officiële Apple-winkel swapt namelijk je toestel in plaats het te herstellen. Ze geven je een opgekuist tweedehandstoestel mee naar huis dat volledig herzien is. Je krijgt dus niet je eigen toestel mee, waardoor je al je gegevens kwijt bent als je ze niet al eens had opgeslagen. Samsung daarentegen swapt je toestel niet, zij herstellen het echt. Maar aangezien ze bij een herstelling ook altijd de software updaten, ben je jouw gegevens ook kwijt. Veel maakt het dus niet uit.
  • Daarnaast is er ook nog de prijs, vooral swappen bij Apple kost een aardige duit. Laat ons als voorbeeld de iPhone 4 met een gebroken scherm nemen. Een swap kost iets meer dan 200 euro, terwijl de herstelling bij onofficiële hersteldienst hooguit de helft kost. Bij Samsung hoef je het voor het geld niet te laten. Daar zijn de prijzen ongeveer gelijklopend.

Nadelen:

  • Als een hersteldienst sleutelt aan je toestel, verlies je de garantie van de fabrikant. Hij kan heel gemakkelijk nagaan of je toestel al dan niet is opengemaakt. Al geeft de onofficiële hersteldienst vaak zelf nog een garantie van enkele maanden op de herstelde onderdelen.
  • Een onofficiële hersteldienst werkt, zeker voor Apple-producten, niet met officiële wisselstukken. Zo zijn er hersteldiensten die afgekeurde stukken overkopen van Foxcom, de Chinese firma die voor Apple de toestellen in elkaar steekt. Op zich is dat geen probleem, want die stukken zijn afgekeurd op microscopische foutjes en als gebruiker merk je daar helemaal niks van.

    De problemen stellen zich pas als de hersteldienst werkt met minderwaardige onderdelen. Sommige hersteldiensten werken met schermen die na enkele maanden van kleur veranderen, camera’s die opnieuw stuk gaan...
    Kijk goed naar de prijs voor je jouw toestel zomaar ergens laat herstellen. Vergelijk de prijzen en als een bedrijfje meer dan de helft onder de prijs gaat, dan kan dit wel eens liggen aan de wisselstukken die ze gebruiken...

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!