Jouw coronatest wordt terugbetaald, maar niet altijd

vrijdag 25 september 2020 - 08:22
Kom je terug van vakantie uit een rode zone, dan moet je in quarantaine en moet je je laten testen. Maar ook wie terugkeert uit een oranje zone, krijgt de raad om zich te laten testen. Marie Christine uit Aalter deed dat, maar kreeg de factuur van het labo in de bus. "Heb ik dan geen recht op terugbetaling?"

Marie Christine ging onlangs op reis naar de Algarve in Portugal, een oranje zone. Eenmaal terug thuis lieten zij en haar partner zich, zoals aanbevolen, testen op COVID-19.

De uitslag van de tests was gelukkig negatief. "Maar nadien kregen we van het labo een afrekening voor deze testen van 46,81 euro per test. Daar schrok ik toch even van!", getuigt Marie Christine in de Inspecteur.

"Het is in ieders belang dat ik die test laat uitvoeren. Voor een gezin met kinderen ouder dan 12 wordt het een kostelijke grap, en zelfs een ernstige rem om zich nog te laten testen", vindt ze.

Voorwaarden terugbetaling

Volgens Dr. Pieter Geentjes van het Riziv bestaan er verschillende soorten opsporingstesten voor COVID-19. "De meestgebruikte is de pcr-test. Dat is ook de test die Marie Christine liet afnemen."

Een coronatest wordt volgens de richtlijnen enkel terugbetaald in één van deze gevallen:

  • Wanneer je symptomen hebt of wanneer er een hoog risicocontact is geweest.
  • Wanneer er een opname zal plaatsvinden in een ziekenhuis of rusthuis.
  • Wanneer je terugkeert uit een rode of oranje zone en je na het invullen van de Passenger Locator File een activatiecode krijgt via SMS.
  • Wanneer je een voorschrift tot testen krijgt van een arts.

Zonder één van bovenstaande redenen heb je dus geen recht op terugbetaling, ook niet als je een test laat doen voor je op reis vertrekt omdat het land van je bestemming daarnaar vraagt.

Een volledig overzicht van alle voorwaarden kan je terugvinden op de website van het Riziv

En als het misloopt?

Mensen die terugkeren uit een oranje zone en een coronatest laten uitvoeren, kunnen dus rekenen op een terugbetaling van die test.

Toch kreeg Marie Christine de rekening van het laboratorium in de bus.

Volgens Dr. Geentjens is er dan ook iets misgelopen. "We krijgen soms zelf ook zulke vragen te horen. Wij raden mensen altijd aan om in eerste instantie contact op te nemen met het labo, en te vragen waarom de factuur naar hen werd gestuurd."

In tweede instantie kun je contact opnemen met je mutualiteit. "Leg de situatie uit om de situatie en vraag om het contact met het labo via hen te laten verlopen."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!