Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Jouw coronavoucher wordt 1 jaar: tijd om keuzes te maken

vr 19 mrt. - 8:19

Heel wat reizen vielen vorig jaar in het water. Op 20 maart 2020 werden daarom de eerste coronavouchers uitgeschreven: waardebonnen die zowel de reissector als de consument zekerheid gaven. Zo'n voucher gold voor minstens 1 jaar, en er hing een belofte aan vast dat hij na dat jaar terugbetaalbaar zou worden. Nu het zover is, bekijkt De Inspecteur van Radio 2 wat de opties zijn.
Nog geen zicht op je volgende reis? Er zijn verschillende mogelijkheden.
© Canva

Zuurstof voor de reissector

De vouchers gelden voor alle pakketreizen (waarbij je zowel het vervoer als het verblijf samen boekt) tussen 20 maart en 19 juni 2020. In totaal werd er voor 344 miljoen aan vouchers uitgeschreven. De regeling redde heel wat reisbureaus van het faillissement.

“Je kon als reiziger zo’n voucher niet weigeren”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “Het grote voordeel is wel dat je als consument verzekerd bent dat je je geld niet kwijt bent omdat die coronavouchers gedekt zijn door verzekeraars, zelfs bij een faillissement van het reisbureau.”

Heb je zo’n voucher en komt de vervaldag in zicht? Dan zijn er 3 mogelijkheden.

Optie 1: Terugbetaling

Is de uitgiftedatum van je persoonlijke voucher intussen effectief 1 jaar verstreken? Dan heb je het recht om je geld terug te vragen.

“Je moet dan wel zelf actie ondernemen,” zegt Simon November, “als je niets doet zal er ook niets gebeuren.” Sommige vouchers zijn langer dan 1 jaar geldig, maar ook dan mag je al na 1 jaar de terugbetaling vragen.

Je zult daarvoor de procedure van het reisbureau moeten volgen. Test-Aankoop raadt aan om dat sowieso schriftelijk te doen: “Stuur op de vervaldag van je voucher eerst een e-mail. Krijg je daarop geen antwoord? Dan stuur je een aangetekend schrijven, waarin je je dossiernummer en je rekeningnummer vermeldt. Vermeld ook duidelijk dat je kiest voor een terugbetaling.”

Verwacht niet dat het geld meteen op je rekening zal staan, het reisbureau heeft 6 maanden de tijd om terug te betalen

— Koen van den Bosch, Vereniging van Vlaamse Reisbureaus

Optie 2: Een nieuwe reis boeken

Je kunt ervoor kiezen om een nieuwe reis te boeken, maar de reissector merkt dat veel klanten die stap nog niet durven zetten.

“Er is dan ook nog veel onduidelijkheid”, zegt Koen Van den Bosch van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus. “De situatie vandaag is wat ze is: België is het enige land in Europa dat het reisverbod verlengd heeft tot 18 april, terwijl het ministerieel besluit maar geldt tot 1 april.”

Van den Bosch spreekt over een juridisch vacuüm. “We willen graag vakanties boeken naar toekomst toe, maar weten niet waar we nu staan.”

Optie 3: Verlengen

Heel klanten willen niet per se hun geld terug, maar vinden het nog te vroeg om al een nieuwe vakantie te boeken. Zij kunnen ervoor kiezen om de voucher te verlengen. Dat is perfect mogelijk, want de vouchers zijn geldig voor minstens 1 jaar, er staat dus geen einddatum op.

Simon November van Test-Aankoop raadt wel aan om de voorwaarden van de verlenging dan duidelijk op papier te laten zetten. “Het is belangrijk dat je geen nieuwe voucher krijgt, maar dat de oorspronkelijke voorwaarde van de voucher blijven gelden. Zoniet verlies je misschien de dekking bij een faillissement van het reisbureau. Laat dus duidelijk op papier zetten dat de voorwaarden blijven gelden.”

Uit reacties van luisteraas van De Inspecteur blijkt dat het antwoord van het reisbureau al eens op zich laat wachten. “Dat komt omdat de verzekeraar eerst zijn goedkeuring moet geven," zegt Koen van den Bosch, “dat kan soms wel enkele dagen duren.”

De reissector is voorbereid, het plan van aanpak ligt klaar in elk kantoor

— Koen Van den Bosch, Vereniging van Vlaamse Reisbureaus

Tegoedbonnenfonds

“We merken dat veel mensen een nieuwe vakantie willen boeken met hun voucher en dat doet ons uiteraard plezier”, zegt Koen Van den Bosch van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus. “Weet je nog niet goed waar je naartoe wil en wanneer? Kaart dat aan bij het reisbureau. We zullen er alles aan doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.”

Maar klanten die hun geld terug willen, hoeven zich geen zorgen te maken. “De procedure voor de terugbetaling is klaar, elk reisbureau kent het plan van aanpak. Maar weet dus dat het bureau een half jaar de tijd heeft om het geld effectief uit te keren.”

Er zijn ook concrete plannen voor een tegoedbonnenfonds: “We zijn daarover volop in overleg met staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker. Het gaat over een lening op termijn, die toelaat dat de sector de terugbetaling spreidt over 5 jaar. Het gaat om aanzienlijke bedragen, maar we hopen op die manier toch alles te kunnen overbruggen.”


Veel mensen zitten ook nog met vouchers die uitgegeven werden na 19 juni. Wat je daarmee kan doen, lees je in het onderstaande artikel. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet