Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Jullie vragen over de nachttrein: "Geweldig initiatief, maar waarom rijdt die niet tijdens de zomervakantie?"

di 21 jan. - 7:19

De nachttrein is terug van weggeweest. Twee keer per week verbindt die Brussel met Wenen. De trein kan op veel enthousiasme rekenen. Maar de nieuwe verbinding roept ook veel vragen op. De Inspecteur zoekt een antwoord op de meest gestelde vragen.

Waarom rijdt deze trein niet in de zomervakantie? 

"De nachttrein is een geweldig initiatief. Maar het is blijkbaar niet de bedoeling dat je er ook écht mee op vakantie gaat. Want tijdens de maanden juli en augustus rijdt die niet." Het feit dat de nachttrein niet tijdens de zomermaanden rijdt, is voor veel mensen een afknapper. Terecht ook wel aangezien de trein naar voren wordt geschoven als de nieuwe, ecologisch verantwoorde manier van reizen. 

De ÖBB, de Oostenrijkse spoorwegmaatschapij, legt uit waarom er in juli en augustus geen nachttrein rijdt. "De nachttrein tussen Brussel en Wenen komt voort uit de vraag van Europarlementsleden om op een ecologische manier een verplaatsing te kunnen maken naar Brussel. De uren van de trein zijn ook op die vraag afgestemd. En aangezien er geen zittingen zijn tijdens de zomermaanden, rijdt de trein dan ook niet. De treinstellen worden dan op andere plekken in Europa ingezet.

Het is wel de bedoeling dat er tegen de zomer van 2021 wel nachttreinen rijden vanuit Brussel. "We willen de capaciteit van de nachttrein sowieso verhogen. Er zullen meer vertrekken komen vanuit Brussel. En het is ook de bedoeling dat we vanaf volgend jaar ook tijdens de zomermaanden in Brussel stoppen."

Is de nachttrein toegankelijk voor rolstoelgebruikers? 

Ja. De Nightjet treinstellen van de ÖBB hebben voldoende faciliteiten voor rolstoelgebruikers. Je kan als rolstoelgebruiker dus zonder problemen meerijden op het traject Brussel Wenen. Elke trein heeft een toegankelijk rijtuig. Er is een aangepaste sanitaire voorziening en slaapgelegenheid.

Concreet krijg je als rolstoelgebruiker een compartiment met twee bedden, één voor de rolstoelgebruiker en één voor een mogelijke begeleider. De wasruimte is voorzien van extra handvatten en er is ook een aangepast toilet. Bij het op- en afstappen voorziet de ÖBB assistentie op het perron. Indien nodig kan er ook een assistentiehond meereizen.

Is er een restaurant aan boord? 

Nee, er is geen restaurant aan boord. Maar je kan wel eten bestellen als je in een couchette of in een slaapcabine verblijft. Er is een kaart waarop een beperkt aantal gerechten staat. Je kan onder andere kiezen voor soep met brood, ravioli in tomatensaus, een cheeseburger of een portie chili sin carne.

De prijzen vallen best mee. Zo kost de soep met brood net geen €5,00 en voor de meeste gerechten betaal je niet meer dan €7,00. Een kop koffie €2,10 en voor een halve liter pils (de kleinste portie in Oostenrijk) betaal je €3,70. Het is absoluut geen haute cuisine maar het smaakt wel als je al een paar uur in de trein zit.

Als passagier in een couchette of in een slaapcabine krijg je 's ochtends ook een ontbijt. Je hebt de keuze uit broodjes met verschillende soorten beleg, yoghurt, koffie, thee en fruitsap. 

Wanneer moet ik gaan slapen?

Aan boord van de nachttrein gelden strikte regels omtrent nachtrust. Het is de bedoeling dat je als passagier 's nachts slaapt en dat je je mede-passagiers niet tot last bent. Ten laatste om tien uur 's avonds worden de rijtuigen met couchettes en ligbedden klaargemaakt. Als je vroeger naar bed wil, kan je dat ook. Ten laatste om acht uur 's ochtends worden de bedden in de couchettes weer opgeklapt en zit je opnieuw in een zetel. 

Klopt het dat er een apart rijtuig is voor vrouwen? 

Dat klopt inderdaad. De nachttrein heeft een apart 'ladies compartment'. Het is een rijtuig met couchettes. Dat zijn slaapplekken met gewone zetels die 's nachts worden omgeklapt tot een bed. Als je in het 'ladies compartment' wil liggen, moet je zo'n bed wel vier dagen op voorhand boeken. Dat kan je doen aan het loket of via de klantenservice van de ÖBB op het nummer +43 5 1717. Als alternatief kan je ook een bed boeken in een apart slaaprijtuig maar dan betaal je wel meer. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet