Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Jumbo belooft lage prijs, maar geeft geen laagsteprijsgarantie

wo 6 nov. - 9:18

De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent vandaag zijn eerste winkel in België, in het Limburgse Pelt. Jumbo staat bekend om zijn scherpe prijzen en heeft in Nederland zo'n marktaandeel van 20 %. Jumbo opent vandaag zijn eerste winkel in Pelt, binnen twee weken gaat die in Rijkevorsel open en begin december opent er nog een winkel in Lanaken. Maar wat betekent de komst van Jumbo voor de Belgische consument?
jumbo

De lage prijzen van Jumbo doen je misschien meteen aan het Belgische Colruyt denken. Maar Jumbo is zeker geen kopie van Colruyt. De winkel zet namelijk ook heel sterk in op z'n traiteurafdeling. Dat zijn de bereide maaltijden. En dat doet dan vooral denken aan Delhaize of Albert Heijn. Dus het wil twee werelden combineren: een gezellige winkel waar je je thuis voelt, maar tegelijkertijd een schreeuwerige winkel. Want Jumbo wil natuurlijk ook die scherpe prijzen benadrukken. Dus je ziet overal slogans zoals 'Lekker & goedkoop' en 'euro's goedkoper'.

“Uniek concept”

CEO Frits van Eerd omschrijft Jumbo als een uniek concept. “Wij proberen lage prijzen, een goede service en een breed assortiment te combineren in onze winkels. We garanderen ook dat je bij Jumbo koopt aan een lage prijs op het hele gamma”.

Van Eerd neemt bewust niet het woord ‘laagsteprijsgarantie’ in de mond omdat hij ook beseft dat hij dan in het vaarwater van Colruyt komt. Als 2 supermarkten die belofte zouden doen, ontspoort het en dat beseft hij ook. Jumbo zal dus die laagsteprijsgarantie van Colruyt niet aanvallen.

Acties en promoties

Volgens retailexpert en Professor Marketing Gino Van Ossel moeten we vooral de acties en folderpromoties in de gaten gaan houden, want daar zou Jumbo wel eens het verschil kunnen maken. Nederlandse supermarkten pakken zo’n promoties totaal anders aan den Belgische supermarkten. “Als er in België een korting is op een merk dat in iedere supermarkt te koop is, dan zal die korting betaald worden door het merk zelf en zal in iedere supermarkt precies dezelfde promotie lopen. In Nederland is dat totaal anders want daar worden de kortingen vooral betaald door de supermarkten. Op die manier geven ze soms opvallende en spectaculaire kortingen, iets dat Jumbo zeker zal doortrekken naar ons land."

Prijsdaling?

Gaan de prijzen in de supermarkten dalen nu Jumbo zijn intrede maakt in België? Gino van Ossel nuanceert: “De komst van Jumbo is vooral goed nieuws voor wie woont in de buurt van zo’n Jumbo, want daar zal de prijsconcurrentie het hevigst spelen. 10 kilometer verder zal daar amper nog wat van te merken zijn.”

“Als je wil wegen op het supermarktlandschap en de prijzen heb je toch zo’n 100 winkels nodig, en dat is nog niet aan de orde voor Jumbo. Ze dromen misschien wel van 100 winkels maar een supermarkt opstarten vraagt veel tijd. Je moet panden zoeken, personeel enzovoort. Vergelijk het met Albert Heijn, zij zitten ondertussen 10 jaar op de Belgische markt en hebben op dit moment zo’n 50 winkels.”

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet