Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Klachten over je energieleverancier?

di 6 feb. - 7:40

Je bent niet de enige. De Ombudsdienst Energie heeft veel werk, en verwacht in de toekomst zelfs nog meer klachten.
Meer en meer Belgen klagen over hun gas- of elektriciteitsleverancier.

Elk jaar meer klachten

De federale Ombudsdienst voor Energie kreeg in 2017 in totaal 5.797 klachten. Dat is 5% meer dan in 2016 en 37% meer dan in 2015.

Het aantal klachten stijgt al jaren op rij, voornamelijk omdat we vinden dat sommige leveranciers er dubieuze markt- en verkooppraktijken op na houden.

Vorig jaar stoorden we ons vooral aan:

  • meterproblemen zoals de verwerking en rechtzetting van metergegevens bij jaarlijkse opname of schatting, bij een defecte meter, bij verhuis of leegstand van een woning … (19,1%);
  • facturatieproblemen zoals de (laattijdige) opmaak en leesbaarheid van de energiefacturen (15,8%);
  • verkoop- en marktpraktijken van energieleveranciers (13,9%);
  • betalingsproblemen bij de betaling van energiefacturen zoals afbetalingsplannen, (uitblijven van) terugbetalingen, administratieve kosten, betaling via domiciliëring, waarborgregelingen, (dreiging met)
  • opzegging van energiecontract of afsluitingen ingevolge wanbetaling (12,4%);
  • de prijstransparantie of de duidelijkheid van de toegepaste prijzen en tarieven (12,3%)
  • verder waren er ook klachten over het veranderen van leverancier (6,4%) of de kwaliteit van de dienstverlening (4,7%).

 

En het is nog niet gedaan

Ombudsman Eric Houtman verwacht nog meer klachten. Sinds 1 januari van dit jaar geldt namelijk een aangepast consumentenakkoord, dat op een aantal vlakken nadelig kan uitdraaien voor de consument.

  • Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer en meer leveranciers die een vaste verbrekingsvergoeding (van 50 tot 70 euro) aanrekenen aan klanten die hun energiecontract binnen het jaar opzeggen. Stap je over voor zowel gas als elektriciteit, dan betaal je dat bedrag vaak 2 keer.
  • De deur staat nog steeds open voor een aantal dubieuze verkoopspraktijken (bijvoorbeeld telefonisch, deur-aan-deur, online, op een stand in een winkel). Bij die zogenaamde 'verkopen buiten de eigen verkoopsruimte' krijgt de klant nog te vaak foute contractvoorwaarden of een te optimistische vergelijking te horen.
  • De federale regering liet ook het 'vangnetmechanisme' los voor energiecontracten met variabele prijzen. Daardoor mogen leveranciers de prijzen elke maand aanpassen, in plaats van om de 3 maanden. Bovendien wordt er  voortaan minder streng gecontroleerd of die nieuwe tarieven wel marktconform zijn.

 

Zelf een klacht?

Stap in eerste instantie naar de klachtendienst van je energieleverancier. Brengt dat geen soelaas? Dan kun je contact opnemen met de Ombudsdienst voor Energie.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet