Komt die brief van de overheid maar niet aan? Pas op: je hebt misschien onbewust ‘My e-box’ geactiveerd!

vrijdag 3 december 2021 - 11:18
Foto: Canva
Heb je het voorbije jaar je coronacertificaat gedownload? Of nam je een kijkje in jouw ‘e-box’ van de overheid? Dan heb je er normaal gezien mee ingestemd om heel wat overheidsdocumenten enkel nog digitaal te ontvangen. Je krijgt dus voortaan geen papieren brief meer voor bijvoorbeeld je belastingen, je pensioen of voor het betalen van je onroerende voorheffing. Veel mensen gaven hun goedkeuring zonder goed te beseffen wat de gevolgen zijn, merkt De Inspecteur van Radio 2 aan de talrijke reacties van luisteraars. Wanneer uiteindelijk blijkt dat de overheid hen als wanbetaler beschouwt, vallen ze compleet uit de lucht.

Wat is e-box?

‘My e-box’ is je persoonlijke elektronische brievenbus bij de overheid. Je kunt er als burger documenten van de aangesloten overheidsdiensten digitaal beheren. “Als je je e-box activeert, kies je ervoor om alle communicatie van de aangesloten overheidsdiensten enkel nog digitaal te ontvangen”, zegt Laurence Mortier van de FOD Beleid en Ondersteuning.

“Het gaat intussen om zo’n 220 overheidsdiensten, waaronder bijvoorbeeld de FOD Financiën en de Vlaamse belastingdienst. Intussen zijn ook heel wat gemeenten en regionale diensten erbij aangesloten. Alle communicatie vanuit die verzendende overheidsdiensten, komt vanaf dan alleen nog aan via je e-box.”

Je kadastraal uittreksel, het aanslagbiljet voor de personenbelasting, berichten over Tax-on-web, het groeipakket, je pensioen… Al die communicatie verloopt via e-box.

Laurence Mortier, FOD Beleid en Ondersteuning

Onbewust geactiveerd

Het afgelopen jaar hebben veel Belgen hun e-box voor het eerst geactiveerd, vaak om hun vaccinatie te regelen of hun coronacertificaat aan te vragen. “In de maanden maart tot en met mei van 2021 kregen veel mensen de uitnodiging voor hun prik, en toen zagen we een sterke toename”, zegt Laurence Mortier.

Maar dat heeft dus wel gevolgen. Bij de activatie moet je aanvaarden dat alle correspondentie van de aangesloten diensten voortaan via je e-box verloopt. Op het volgende scherm vragen we je om je e-mailadres achter te laten, zodat er een melding kan verstuurd worden wanneer er een nieuw document in je e-box staat.”

Maar omwille van de GDPR-wetgeving kan de overheid je niet verplichten om je e-mailadres ook daadwerkelijk in te vullen. En daar is het voor veel mensen wellicht fout gegaan. “Wanneer je geen mailadres invult, kan het systeem je ook niet waarschuwen wanneer er een nieuw document in je e-box zit”, zegt Mortier. “Je moet dan als gebruiker op gezette tijden zelf inloggen om te zien of er nieuwe documenten aangekomen zijn.”

 

Het is het een of het ander: je gebruikt de e-box of je krijgt papieren documenten. De twee tegelijk kan niet.

 

Laurence Mortier, FOD Beleid en Ondersteuning

Zorg dat je meldingen krijgt

Denk je dat ook jij onbewust je e-box hebt geactiveerd? Dan log je het best in om te zien of er geen documenten op jou staan te wachten. Je klikt daarvoor beter niet op een link in een mail, maar gaat best zelf naar de website van My e-box.

Check dan vooral ook of je e-mailadres is ingevuld, want dat is cruciaal als je melding wil krijgen over nieuwe documenten. “Je kan per e-mail een melding ontvangen wanneer een nieuw document beschikbaar is en    wanneer een ongelezen document uit My e-box verwijderd zal worden”, zegt Mortier.

Je kunt je voorkeur wijzigen via je profiel in My e-box: “Klik bovenaan rechts op je naam en duid aan dat je meldingen wil ontvangen. Als je je e-mailadres invult, let er dan op dat het een actief mailadres is en dat je het correct spelt, anders komen de meldingen niet aan."

Veel Belgen raadplegen hun e-box ook via een ander platform. “Je kunt je e-box ook linken aan Doccle, Mijn Burgerprofiel, Trusto en de apps van Bpost bank en KBC. Daar volstaat om in te loggen en aan te duiden dat je meldingen wilt ontvangen.”

Toch papier

Er is een manier om je login op e-box ongedaan te maken en opnieuw papieren documenten aan te vragen. “Je kunt dat weer omzetten in CSAM, de toegangspoort tot de overheid. Klik daar op 'Mijn toestemmingen' en kies ervoor om je documenten opnieuw op papier te ontvangen”, zegt Mortier. Je kunt ook desactiveren via enkele andere platformen. (Lees verder onder de afbeelding)

Je kunt je documenten van de FOD Financiën dan nog altijd raadplegen via MyMinfin, maar voor heel wat andere documenten valt de digitale omgeving weg. "Die komen dan weer enkel via de post aan. Het is het één of het ander: of de e-box, of papier", zegt Mortier.

Ze voegt er meteen aan toe dat de e-box met het zicht op de toekomst met voorsprong de beste keuze is. “E-box is een goede, duurzame oplossing. Er worden elke maand meer dan een miljoen documenten verstuurd, dus het milieuvoordeel is enorm. Bovendien wordt e-box in de toekomst ook een manier waar op je heel eenvoudig contact kan leggen met de juiste overheidsdienst. We raden iedereen dus aan om voor de digitale weg te kiezen.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!