Kredietkaart zonder reliëf? Dan kan je misschien geen huurauto krijgen!

dinsdag 13 augustus 2019 - 15:00
Huur je tijdens de vakantie een auto in het buitenland? Lees dit dan zeker even door!

Fransis uit Bonheiden huurde al 3 keer zonder problemen een auto op Sicilië, maar de vierde keer ging het mis. Kort voor z’n reis had hij van z’n bank een nieuwe Mastercard ontvangen. Eén zonder reliëfcijfers, want dat is veiliger. Z’n oude kaart mocht hij vernietigen, maar dat had hij achteraf gezien beter niet gedaan.

‘Card not good’

Bij het afhalen van z’n huurwagen begonnen de problemen. De bediende wilde de nieuwe Mastercard van Fransis niet aanvaarden omdat er geen reliëfcijfers in gedrukt stonden. Fransis probeerde de man nog te overtuigen dat het echt wel z’n nieuwe Mastercard was, maar het mocht niet baten. Hij kreeg de auto niet mee en was de 317 euro die hij bij de boeking betaald had gewoon kwijt.

Thuisgekomen las hij nog eens de algemene voorwaarden van het autoverhuurbedrijf, en jawel: diep in de kleine lettertjes vond hij de bewuste voorwaarde. Om de borg te betalen moet de klant over een kredietkaart beschikken mét een reliëfcode. Hij had de voorwaarden dus beter moeten lezen. Maar aan de andere kant, had hij ook niet gekozen voor die kaart zonder reliëf.

Veiliger

De bank van Fransis, Argenta, had wél gekozen voor de zogenaamde 'unembossed’ kaart (zonder reliëfopdruk dus). Die is namelijk veiliger en moeilijker na te maken. Bovendien zijn de kaarten van Argenta tegenwoordig verticaal uitgelijnd, waardoor het technisch niet meer mogelijk is om er een reliëfcode op te zetten.

Zo'n 'vlakke' kaart werkt overal, alleen is er nog één categorie van handelaars die ze al eens durven te weigeren: autoverhuurbedrijven. Niet allemaal, maar sommigen gebruiken nog het oude ‘strijkijzerprocédé’ om het kaartnummer op het contract te zetten om de waarborg te regelen.

Wat ook wel eens gebeurt: de bediende weigert de kaart omdat hij denkt dat het om een debetkaart of prepaidkaart gaat. Je kan in zo’n geval proberen je bank te contacteren - die probeert dan te bemiddelen. Maar dan moet je je wagen natuurlijk wel afhalen tijdens de openingsuren van je bank.

Misbruik?

Oké, het staat dan wel in de algemene voorwaarden, maar soms ruikt het ook regelrecht naar bedrog. Je kan op z’n minst de indruk krijgen dat sommige verhuurbedrijven bewust niet al te snel overstappen naar het nieuwe systeem. Fransis is namelijk niet de enige consument die de volledige huurprijs betaalt en er niks voor in de plaats krijgt. Aardig meegenomen voor het bedrijf.

Sommige verhuurbedrijven geven de wagen uiteindelijk wel mee, op voorwaarde dat je als klant een ‘boete’ betaalt omwille van het ontbreken van de reliëfcijfers (gaande van zo’n 30 euro tot een veelvoud ervan). Als je dan vraagt hoe je die boete kan betalen, zeggen ze doodleuk "met je Mastercard”. Dan zijn die reliëfcijfers opeens niet meer zo belangrijk. Bizar!

Terug naar af

Je kan dus bij sommige firma’s geen auto meer huren als je zo’n nieuw type kredietkaart hebt. Argenta heeft daarom beslist om terug over te schakelen naar het oude type. Ze krijgen er weliswaar maar weinig klachten over, maar kiezen toch weer voor de kaart mét reliëfcijfers. David Volland van Argenta: “Het is jammer dat we een veiligere kaart terug opgeven, maar de klantbeleving primeert.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!