Kritiek op 'Gaele' van Test-Aankoop

dinsdag 9 april 2019 - 10:13
Gaele is het onlineplatform dat consumenten helpt om vaker en sneller van energieleverancier te veranderen en zo te besparen op hun energiefactuur. Een samenwerking tussen Test-Aankoop en Enbro, dat is een onafhankelijk besparingsadviseur in energiezaken. Maar op dat initiatief krijgt De Inspecteur nu tal van klachten.

Gaele is een platform dat de prijzen van de verschillende energieleveranciers vergelijkt en zoekt naar het beste tarief voor jouw situatie. Want volgens Test-Aankoop bekijkt 1 op de 5 gezinnen zijn energiefactuur niet of nauwelijks, en betaalt dus zonder verpinken elke maand een vertrouwde energiefactuur die veel lager kan. Gaele wil je helpen switchen zonder kopzorgen. Als je je inschrijft bij Gaele en er wordt een voordeliger tarief gevonden, krijg je een melding om over te stappen. Die overstap wordt automatisch voor jou geregeld.

Redelijk agressief

Luisteraars van De inspecteur laten nu weten dat Gaele redelijk agressief te werk gaat. Er werd namelijk naar tal van Gaele-klanten een mail gestuurd met daarin de boodschap dat Gaele een voordeliger energiecontract heeft gevonden voor hen. Alles wordt voor hen geregeld als ze niet reageren, zien ze het aanbod niet zitten dan moeten ze wel klikken en het laten weten aan Gaele. Dat kan door onderaan in de mail op een link te klikken. Een opt-outsysteem heet zoiets.

"Het kan toch niet dat we zonder onze toestemming worden overgeschakeld", klinkt het nu. Vooral het feit dat Test-Aankoop mee zijn schouders onder het initiatief heeft gezet stoot luisteraars tegen de borst. "Zo'n praktijk van een consumentenorganisatie kan toch niet!", staat ook te lezen in de mails die De inspecteur krijgt.

Test-Aankoop snapt de kritiek, belooft een betere en meer heldere communicatie en wil als partner meer gaan wegen op die communicatie. Maar, benadrukken ze ook, Gaele volgt gewoon de voorwaarden en dat is volledige ontzorging. Vandaar dat opt-outsysteem, waarbij de klant zich van niks wat moet aantrekken.

Toch een hogere prijs

Luisteraar Gerry heeft nog andere kritiek op Gaele, want hij kreeg een aanbod dat duurder is dan zijn huidige factuur. "Ik contacteerde Gaele hierover en hun medewerker zei letterlijk om er niet op in te gaan want dat dat voor mij nadeliger zou zijn."

"Gaele zal je enkel een mail sturen als er een goedkoper aanbod is gevonden voor je, maar daarvoor moet Gaele wel weten hoe je huidige factuur er uitziet. Wie besliste om zijn huidige tarieven niet in te voeren bij de inschrijving zal dus op de hoogte worden gebracht dat Gaele een interessante leverancier heeft kunnen vinden. Maar omdat Gaele voor deze mensen niet persoonlijk kan vergelijken zou het inderdaad kunnen dat ze hoger liggen. Mijn raad is dan ook aan de klanten van Gaele om hun huidige factuur zeker in te voeren.", zegt Simon November van Test-aankoop.

Test-Aankoop blijft ondanks deze kritieken achter Gaele staan omdat ze er van overtuigd zijn dat mensen die écht niet bezig zijn met hun energiefactuur op deze manier vaak een beter tarief kunnen bekomen. Voor hen is Gaele ook gelanceerd. Voor diegene die hun factuur zelf in handen willen nemen is Gaele waarschijnlijk overbodig.

Gaele 2.0

Vanaf mei zal Gaele enkele aanpassingen doorvoeren om de verwarring te beperken en de kritiek tegemoet te komen

  • De informatie op de website zal duidelijker worden.
  • Bij de inschrijvingsprocedure wordt er ook extra uitleg voorzien, met pictogrammen en een filmpje. 
  • In de mail die een deal voorstelt zal er nog duidelijker gemaakt worden hoe je de deal kan afwijzen indien gewenst.
  • Bij inschrijving zal je ook kunnen kiezen voor een opt-in optie. Zodat je voorstellen krijgt toegestuurd, maar zelf actie moet ondernemen om er op in te gaan. 

Wat als je niet wil switchen?

Dan kan je een overschakeling annuleren met een telefoontje naar Gaele op 02/899.04.68 of een mailtje naar info@gaele.be

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!