Laagsteprijsgarantie is niet altijd de goedkoopste optie

vrijdag 1 december 2017 - 08:09
Een laagste prijs garantie zit vernuftig in elkaar. De formules die winkelketens toepassen zijn zelden eenvoudig. Winkelketens koppelen er altijd voorwaarden aan zodat ze er hun broek niet aan scheuren.

Consumenten willen steeds vaker het goedkoopste product en dus voelt elke keten zich verplicht om uit te pakken met kortingen. 

Hoe maakt de goedkoopste winst?

De Laagste Prijs Garantie is vooral een slimme manier om consumenten aan je te binden. Veel consumenten zijn lui en vinden het geweldig dat een winkelketen in hun plaats prijzen vergelijkt.

Consumenten die wél de moeite doen om zelf te onderzoeken of een bepaald product ergens anders goedkoper is, zijn in de minderheid. Als zij effectief een product vinden dat ergens anders goedkoper is, krijgen ze dan ook zonder pardon hun geld terug. 

Strenge voorwaarden zijn noodzakelijk voor de winkel

Om zoveel mogelijk te vermijden dat consumenten elders een goedkopere aanbieding vinden, koppelen winkels zware voorwaarden aan zo'n laagste prijs garantie. 

Winkeliers verzinnen de meest originele trucjes zodat ze hun broek niet scheuren aan die laagste prijs garantie.

Gino Van Ossel

Volgens Gino Van Ossel, retailspecialist en verbonden aan de Vlerick Business School, is het simpel. De druk om de goedkoopste te zijn, is zo groot. Om te vermijden dat ze kopje onder gaan, moeten de winkels voorwaarden aan zo'n actie koppelen. 

Wat staat er in de kleine lettertjes? 

Het arsenaal aan voorwaarden is groot. Een paar voorbeelden.

De actie is alleen geldig:

  • op artikelen in de folder. 
  • op artikelen in de folder, enkel als die ook bij de concurrentie in de folder staan. 
  • op producten uit onze webshop en webshops van gelijkaardige aard. 
  • op producten die je in de fysieke winkels kan vinden. 
  • op artikelen die identiek zijn. 
  • op producten die in een gekocht worden bij een betrouwbaar bedrijf. 
  • ... 

Je voelt dat winkelketens zichzelf indekken.

(Lees verder onder de foto)

Identiek?

Een identiek product moet bijvoorbeeld 100% identiek zijn. Om dat zoveel mogelijk te omzeilen, stoppen sommige winkelketens bijvoorbeeld al batterijen bij het product. Zo koop je toch iets dat net niet hetzelfde is. 

Een betrouwbare winkel is nog zo'n vaag begrip. Op die manier vermijdt de winkelketen dat ze klanten moet vergoeden die goedkopere artikelen vinden bij een dubieuze webshop. 

Sommige winkels betalen je enkel het verschil terug. Anderen kiezen ervoor om de prijzen meteen ook in de winkel of webshop te verlagen. Ook dat staat in de algemene voorwaarden. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!