de inspecteur
Lage-emissiezones Antwerpen en Brussel strenger op 1 januari, die van Gent start
vr 13 dec. - 7:40
De regels voor welke wagens wel of niet binnen mogen worden namelijk door de stad of gemeente zelf bepaald. Het kan dus zijn dat je met je wagen wel nog in het centrum van Gent mag rijden, maar niet meer in het Brussels gewest. Ze veranderen ook voortdurend wat het er voor de bestuurders niet eenvoudiger op maakt. Een overzicht:
Antwerpen
Antwerpen heeft al sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone. Die geldt alleen voor de stad binnen de Singel en Linkeroever.
Vanaf 1 januari 2020 mogen benzinewagens of auto’s op LPG en CNG met euronorm 1 of lager nooit meer de stad in. Hetzelfde geldt voor dieselwagens met euronorm 3 of lager, die mogen ook niet meer binnen. Dieselwagens met euronorm 4 wél, maar alleen tegen betaling. Vanaf euro 5 is er geen probleem. Let op: een dieselauto met euronorm 4 met een roetfilter mag ook niet!
Met zo’n euronorm 4 kan je dus betalen, met periodes van een week, een maand, 4 maanden of een jaar. Er zijn ook aparte, soepelere, regelingen voor allerlei voertuigen die in professionele zin worden gebruikt , die kijk je best na op slimnaarantwerpen.be, daar staan ook alle tarieven.
Brussel
Brussel is met zijn lage-emissiezone gestart op 1 januari 2018. Vandaag is het zo dat je er niet mag rijden met een dieselauto met euronorm 2 of lager. Vanaf 1 januari 2020 wordt dat strenger. Alle dieselauto’s met euronorm 3 of lager mogen er dan niet meer in. Er is wel een overgangsperiode van 3 maanden, waarin overtreders alleen waarschuwingen krijgen, maar vanaf 1 april dus wel boetes.
In Brussel geldt voor auto’s op benzine, LPG en CNG dezelfde regel als in Antwerpen. Auto’s met euronorm 1 of zonder norm mogen niet binnen, al de rest wel. De regels worden wel strenger vanaf 2025. Over de Brusselse lage-emissiezone kan je alle info vinden op lez.brussels.
Ter informatie: De euronorm van je wagen staat vermeld op het inschrijvingsbewijs van je auto, het roze papiertje in het mapje dat in je handschoenkastje zit. Is dat niet het geval, dan wordt rekening gehouden met de datum van eerste inschrijving. Die datum staat ook op je inschrijvingsbewijs.
Gent start met LEZ
In Gent geldt de lage-emissiezone alleen binnen de stadsring, dus niet op het volledige grondgebied. Voor wagens op benzine, LPG en CNG gelden dezelfde regels als in Antwerpen en Brussel, dus euronorm 1 of lager mag niet binnen. Voor dieselwagens vanaf euronorm 4 met betaling, vanaf 5 geen probleem.
Pas vanaf 2025 komen er stengere regels voor alle types auto’s.
Ook in Gent mag je met je vervuilende wagen binnen tegen betaling. Net als in Antwerpen kan je betalen met periodes van een week, een maand, 4 maanden of een jaar. Maar let op want de tarieven verschillen naar diesel norm 4, voertuigen voor markten, old-timers, etc. Anders dan in Antwerpen mag je ook nog binnen met auto’s die helemaal verboden zijn. Maar dan moet je een dagpas kopen. Dan kan maximum 8 keer per jaar aan 35 euro.
Er zijn trouwens ook nog verschillende andere Vlaamse steden en gemeenten die spelen met het idee van een Lage-emissiezone. Mogelijk Mechelen en Willebroek vanaf 2021. Maar voor alle duidelijkheid, daar geldt het dus nog niet.
Wallonië
Wallonië is iets later dan Vlaanderen maar ook daar komen de LEZ's er aan. Het wettelijk kader is klaar zodat steden en gemeenten ook de mogelijkheid hebben te starten vanaf 1 januari 2020.
Vrij snel zouden ook hier de eerste lage-emissiezones ontstaan, om te beginnen in het centrum van Luik en Charleroi. Anders dan in Vlaanderen en Brussel zou het Waalse Gewest werken met vignetten aan de voorruit in plaats van met camera’s met nummerplaatherkenning.
Maar Wallonië wil in de nabije toekomst veel verder gaan. Vanaf 2023 zullen oude diesel- én benzineauto’s stelselmatig worden verboden in het hele gewest. Tegen 2026 mogen alleen nog wagens met een Euro 5-norm in Wallonië rondrijden. Wat dat betreft lijkt het een beetje op de regels in Brussel, want daar komt er een totaal benzineverbod in 2030 en voor diesels in 2035.