Let op: laat je niet zomaar een energiecontract aansmeren via deur-aan-deurverkoop

maandag 5 oktober 2020 - 09:23
Deur-aan-deurverkopers blijven aanbellen om energiecontracten te verkopen. Je hoeft ze niet binnen te laten en je hoeft niet in te gaan op hun aanbod.

"Jessica van de elektriciteit belt aan bij mijn ouders" 

De ouders van Dorine kregen zo’n verkoper aan de deur. "Die vrouw stelde zich voor als Jessica. Ze vertelde dat ze van de elektriciteit was en dat ze kwam om de coronapremie aan te vragen", vertelt Dorine. "Ze kwam de woonkamer van mijn ouders binnen zonder mondmasker en zonder de handen te ontsmetten. Dat vind ik al niet kunnen want mijn ouders zijn kwetsbaar." 

Tot daar het onbeleefde gedrag. Ook de verkooppraktijken zijn niet oké volgens Dorine. "Mijn mama vertelde de vrouw dat ze niet van leverancier wilde veranderen. Achteraf bleek dat het toch gebeurd is. Mijn ouders kregen te horen dat ze een nieuw contract hadden bij Engie Electrabel." 

Mijn mama voelt zich vernederd door die aanpak", vertelt Dorine. "Mijn ouders zijn bang geworden. Als er nu een wildvreemde aanbelt, hebben ze schrik." Dorine wil met haar getuigenis andere mensen waarschuwen. "Ik wil niet dat iemand dit meemaakt." 

Het contract van de ouders van Dorine is intussen opnieuw aangepast. "Ik heb de verandering van leverancier ongedaan gemaakt na een paar telefoontjes naar Engie." 

Mijn ouders zijn bang nu. Als de bel gaat, zie je de paniek in hun ogen. Ik wil andere mensen waarschuwen voor deze praktijken. 

Dorine

Er is een gedragscode voor deur-aan-deurverkopers  

Hellen Smeets van Engie bevestigt dat Jessica in opdracht van Engie werkt:  “Voor deur-aan-deurverkoop werken we samen met andere bedrijven die die verkoop organiseren. Jessica werkt voor zo’n ander bedrijf.”

Volgens Smeetes krijgen deur-aan-deurverkopers een opleiding en moeten ze een deontologische gedragscode volgen. Zo moeten ze zich voorstellen met hun naam en met de naam van het bedrijf waar ze voor werken. Ze moeten ook vertellen dat ze in opdracht van Engie komen. Hun badge met hun naam moet zichtbaar zijn." 

Sinds de coronacrisis zijn er ook gezondheidsmaatregelen waar deur-aan-deurverkopers zich moeten aan houden. Ze moeten een mondmasker dragen, hun handen ontsmetten en afstand houden. 

Engie heeft verkoper Jessica aangesproken op haar gedrag. "We kijken er streng op toe dat de regels nageleefd worden. Over deze situatie kunnen we geen uitspraken doen omdat er niemand anders bij was." Engie wijst er trouwens ook op dat de zogenaamde coronapremie waar Jessica het over heeft niet bestaat. "Onze verkopers stellen alleen interessante prijzen en producten voor."
 

Wij gaan er streng op toekijken dat die regels nageleefd worden, met een kwaliteitscontrole

Hellen Smeets van Engie

Is deur-aan-deurverkoop bij ouderen en kwetsbare mensen wel ethisch?  

De inspecteur vraagt zich af of het wel ethisch is om aan te bellen bij ouderen en kwetsbare mensen.

Engie reageert: “deur-aan-deurverkoop is gewoon één van de verschillende verkoopkanalen. Er staat geen leeftijd op deze vorm van verkoop." 

Weet dat je altijd 14 dagen de tijd hebt om het contract weer op te zeggen. 

 

Vergelijk zelf, in alle rust  

De tip van de Inspecteur is om sowieso altijd eerst de V-test van de VREG te doen om prijzen te vergelijken. Sinds januari 2022 is de V-test vernieuwd. Het is nu gemakkelijker om de prijzen te vergelijken. 

Je kan ook vergelijken via een commerciële vergelijkingswebsite. Check dan wel even of die website het label van de CREG draagt. Dat label is een garantie dat de prijsvergelijker een goed aanbod heeft en dat de contractvoorwaarden duidelijk zijn. 

      

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!