Maakt Aldi zijn belofte waar in de nieuwe reclamecampagne?

dinsdag 2 juni 2020 - 07:45
Foto: Aldi
"Hoeveel was 't? 39,97 euro voor een hele week boodschappen voor Bob, Kenny en Rambo." Daar pakt Aldi mee uit in zijn nieuwe reclamecampagne. Maar klopt dat wel? Kunnen Bob, Kenny en hond Rambo een hele week overleven op de inhoud van de winkelkar voor nog geen 40 euro? De Inspecteur zoekt het uit!

Aldi is in elk geval heel concreet in wat het boodschaplijstje van Kenny en Bob inhoudt. Op hun website zie je het hele boodschappenlijstje met de prijs erbij. En de totale som is inderdaad 39,97 euro. Maar de vraag is: wat heeft Kenny allemaal gekocht?

Ontbijten kunnen Kenny en Bob in elk geval doen: ze kopen koffie, 1 liter vruchtensap, yoghurt en muesli. Er kan zelfs nog een stuk fruit bij het ontbijt, want Kenny koopt ook een kilo appels. En de hond Rambo kan ook een week voort: hij krijgt 2 kilo hondenvoeding en kauwsticks. Verder kunnen Bob en Kenny een dag cordon bleus eten met rijst en radijzen. En er is spaghetti met pastasaus en verse basilicum. Maar meer volwaardige maaltijden kan je met de inhoud van de winkelkar niet samenstellen. Er is nog kropsla, vegetarische salade voor op de boterham (maar geen brood), speltwafels en ananas op sap. 

Kenny koopt ook een boeket rozen, een fles cava, twee verse eclairs, een fles lichtbruisend water van een liter, vier keukenrollen en mondwater. Maar dus zeggen dat je als een koppel voor een hele week boodschappen kan doen voor 39,97 euro, dat klopt niet. Met deze winkelkar kan je geen hele week overleven.

Misleidende reclame? 

"Misleidende reclame," concludeert De Inspecteur. "Wij maken met de reclamecampagne duidelijk dat je bij Aldi een zeer mooi gevulde winkelkar hebt voor een lage prijs," zegt Dieter Snoeck van Aldi. Naast het koppel Kenny en Bob, zijn er nog 3 andere gezinnen die boodschappen doen in de reclamecampagne: een ouder koppel, een single en een gezin met kinderen. "We hebben de boodschappenlijstjes zo authentiek mogelijk gemaakt," zegt Dieter Snoeck. "We claimen in de reclamespot dat je voor een hele week boodschappen kan doen voor het genoemde bedrag. Wat we niet claimen, is dat je de hele week thuis kan eten voor dat bedrag. Dat is een nuance. We gaan ervan uit dat Bob en Kenny bijvoorbeeld lunchen op het werk."

We claimen niet dat je met deze winkelkar een hele week thuis kan eten voor dat bedrag.

Dieter Snoeck - Aldi

"Je koopt nooit alles wat je in één week consumeert in één supermarkt"

"Het gaat wel om een evenwichtig boodschappenlijstje. Het zijn niet zomaar de goedkoopste producten die we erop gezet hebben. Er zitten bijvoorbeeld ook bio- of fairtradeproducten in. De boodschappenlijstjes zijn ook niet wetenschappelijk correct. Ik bedoel daarmee: als het gezin een pot choco koopt, doen ze daar langer mee dan 1 week. Daar doen ze bijvoorbeeld acht weken mee, maar we gaan de prijs van die pot choco niet door acht delen."

Is de reclame dan niet gewoon een gimmick? "Dat zou ik niet zeggen," zegt Dieter Snoeck, "een gimmick is te streng uitgedrukt. Het gaat om een reële situatie. Je koopt nooit alles wat je in één week consumeert in één supermarkt. Sommige zaken haal je uit de voorraadkast of de diepvries, en je eet ook niet altijd thuis." Kortom: een hele week als koppel overleven op de winkelkar van 39,97 euro van Aldi, kan niet. Er zijn meerdere nuances.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!