Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Mag een bedrijf mijn gegevens vragen in ruil voor informatie?

do 4 apr. - 6:40

Je hebt het misschien al opgemerkt: wanneer je een Proximuswinkel binnenstapt, moet je geen nummertje meer trekken. Je moet enkele gegevens in de computer zetten en nadien verschijnt je naam op een groot scherm als het jouw beurt is. Luisteraar Hilde vindt dat een inbreuk op haar privacy. Is dat het ook?

Hilde stapt een Proximuswinkel binnen om informatie op te vragen over een extra pakket. Tot haar grote verbazing moet ze geen nummertje trekken, maar moet ze haar gegevens invullen in een computer. Ze moet haar naam, voornaam en telefoonnummer ingeven. Als het haar beurt is, verschijnt haar voornaam op een groot scherm in de winkel. Hilde vindt het niet fijn dat ze haar gegevens moet geven in ruil voor informatie. Een medewerker van de winkel zegt dat haar gegevens niet worden bijgehouden, maar dat gelooft Hilde niet. Ze stapt uiteindelijk naar buiten.

 

Een persoonlijke aanpak

Proximus laat weten dat ze al een paar jaar gestopt zijn met het trekken van nummertjes. Het is een bewuste keuze om de naam en voornaam van de klanten te vragen. Deze manier van werken past in hun digitale aanpak. Ze willen de klant persoonlijk aanspreken, al van bij het eerste contact.

De gegevens worden enkel gebruikt om het contact tussen de medewerker en de klant vlot en efficiënt te doen verlopen, zegt Proximus. Ze worden niet bewaard voor andere dingen. Proximus benadrukt ook dat veel klanten het net positief vinden dat ze persoonlijk worden aangesproken. Ze gaan het systeem dus ook niet veranderen.

 

Mag dat wel?

Willem Debeuckelaere, voorzitter van de privacycommissie, zegt dat Proximus jouw gegevens vriendelijk mag vragen. Maar het mag geen voorwaarde zijn om je verder te helpen. Dus als je jouw gegevens niet wil achterlaten, moet de verkoper je toch verder helpen.

Debeuckelaere verwijst naar de nieuwe Europese privacyregel die sinds vorig jaar van kracht is. Die regel zegt dat elke dienst die wordt aangeboden een hoge privacybescherming moet hebben. Het is wel begrijpelijk dat Proximus zoveel mogelijk gegevens probeert te verzamelen om aan direct marketing te doen. Over het feit dat Proximus zegt dat ze die gegevens niet bewaart, is Debeuckelaere erg sceptisch.

Ik geloof niet dat Proximus die gegevens niet gaat gebruiken voor andere dingen

— Willem Debeuckelaere

 

Hilde vindt het ook niet fijn dat haar voornaam op een groot scherm verschijnt in de winkel. De Privacycommissie zegt dat Proximus je voornaam op groot scherm mag tonen. Maar je moet wel de toestemming geven. Ook hier mogen ze daar geen voorwaarde van maken.

 

Niet met volle goesting

We deden zelf de test en stappen een winkel van Proximus binnen. We weigeren onze gegevens in te vullen. De medewerker in de Proximuswinkel legt uit dat dat hun manier van werken is. We blijven weigeren, en de verkoper blijft ons overtuigen om het toch te doen. Uiteindelijk worden we verder geholpen, zonder dat we onze gegevens invullen. De verkoper blijft vriendelijk, maar steekt toch niet onder stoelen of banken dat hij ons een beetje lastig vindt.

Dus Proximus houdt zich aan de regels: je kán wel informatie krijgen zonder je gegevens achter te laten, maar je moet heel wat overtuigingskracht hebben en op je strepen staan.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet