Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Mag een bedrijf na 6 jaar nog kosten aanrekenen voor een offerte? "Ja, maar het is niet klantvriendelijk"

wo 3 feb. - 6:06

Een koppel krijgt onlangs een telefoon van een keukenplaatser. De man vertelt hen doodleuk ze nog 250 euro moeten betalen voor de opmaak van een offerte zes jaar geleden. Wablieft? De Inspecteur op Radio 2 ontdekt dat het bedrijf dat mag doen, maar alleen op voorwaarde dat de klant destijds akkoord ging om die kosten te betalen. En dat het bedrijf daar bovendien ook een bewijs van heeft.
© Pexels, Sora Shimazaki

Stefanie* krijgt onlangs dat telefoontje, van een keukenplaatser waar ze in 2014 langs gaat voor wat zij noemt 'een kort kennismakingsgesprek'. Het bezoek maakt onderdeel uit van de ronde die ze samen met haar man maakt langs verschillende keukenbedrijven. "We hebben tijdens dat bezoek geen afspraken gemaakt over een eventuele bestelling of een opmeting in ons huis. Er wordt gewoon een snelle schets gemaakt van de oppervlakte van onze keuken, om te kijken wat er eventueel mogelijk zou zijn." 

Na zes jaar plots telefoon

Stefanie bestelt niks bij de firma en geeft naar eigen zeggen ook geen akkoord voor de opmaak van een offerte tegen betaling. "Ik herinner me wel dat we toen iets ondertekend hebben. Maar ik dacht dat dat een document was waarin we de firma toestemming gaven om onze gegevens te gebruiken."  

Maar de keukenplaatser ziet het anders. Hij meldt haar onlangs aan de telefoon dat ze in dat document ook haar toestemming gaf voor de opmaak van een offerte tegen betaling.

Die man belt me onverwacht 's avonds op. Hij eist 250 euro omdat ik destijds een offerte zou hebben laten opmaken. Als ik niet betaal, sleept hij me voor de rechter.

— Stefanie, luisteraar

Stefanie kan zelf niet meer controleren of het klopt dat ze moet betalen. "Ik heb een paar jaar geleden grote kuis gehouden in de papieren van onze verbouwing. Van de bedrijven waarmee we niet in zee gingen, heb ik niks bijgehouden. Wie denkt er nu dat je jaren later nog moet betalen voor de opmaak van een offerte?!

Er moet bewijs zijn

De Inspecteur legt het verhaal voor aan Reinhard Steennot, professor consumentenrecht aan de UGent. Die is alvast duidelijk: "Het is niet aan Stefanie om te bewijzen dat ze destijds akkoord ging met de opmaak van een betalende offerte. Het bedrijf eist de som nu op, en het is ook aan dat bedrijf om nu te bewijzen dat Stefanie het bedrag effectief verschuldigd is."

"Een dreigende telefoon is alvast geen bewijs", zegt Steennot. "De keukenplaatser moet effectief een bewijs kunnen voorleggen uit 2014 waarin staat dat Stefanie akkoord ging met de kostprijs. Dat kan een e-mail van toen zijn, maar evengoed een ondertekend aanvraagdocument waarin de consument aangeeft dat hij het bedrag wil betalen."  

Verjaringstermijn van 10 jaar 

De keukenplaatser zegt Stefanie dat hij het bewijs ook effectief kan (en zal) voorleggen. "Hij zou me een aangetekend schrijven sturen met het document dat ik ondertekend zou hebben. Het is nu meer dan een maand geleden, maar ik heb nog altijd niks ontvangen." 

Zolang Stefanie niks ontvangt, moet ze niet betalen. Maar stel dat ze het bewijs wél ontvangt: kan ze dan niet beargumenteren dat 6 jaar wel heel lang is om die kosten nog aan te rekenen?  Volgens Steennot kan Stefanie dat argument proberen te gebruiken, maar het is lang niet zeker of het haar zal lukken. "Er is geen algemeen principe dat stelt dat een bedrijf dat recht verliest omdat er zoveel tijd is verstreken. Het gaat hier om een klassieke offerte en dan geldt er een standaard verjaringstermijn van 10 jaar." 

De keukenplaatser moet hetbewijskunnen voorleggen dat Stefanie destijds akkoord ging met de opmaak van een offerte tegen betaling.

— Reinhard Steennot, professor consumentenrecht

Een bedrijf mag in theorie dus tot 10 jaar na de feiten geld aanrekenen voor de opmaak van een offerte. Al is dat natuurlijk allesbehalve klantvriendelijk, vindt ook professor Steennot. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan kan Stefanie dat ook gebruiken als argument. "De verjaringstermijn is nog niet verstreken, maar je kunt beargumenteren dat het in strijd is met de goede trouw dat een onderneming meer dan 6 jaar wacht om een factuur te sturen." 

Steennot benadrukt nog eens dat het niet verboden is dat bedrijven kosten aanrekenen voor de opmaak van een offerte. "Een goede offerte opmaken, neemt tijd in beslag. Dan is het logisch dat bedrijven er ook een vergoeding voor vragen." Maar het getuigt dus wel van goede trouw dat een bedrijf er vervolgens niet te lang mee wacht om dat bedrag effectief aan te rekenen. 

*Stefanie is niet de echte naam van de vrouw

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet