de inspecteur
Meer en meer duurzame vis in de supermarkten
vr 8 jun. - 6:50
Colruyt heeft het grootste aanbod aan huismerken
Uit een onderzoek van MSC blijkt dat Colruyt Group het grootste aanbod aan huismerken met het MSC-label heeft. De supermarktketen bood onder zijn huismerken vorig jaar 82 verschillende producten aan met het blauwe label van de Marine Stewardship Council. Lidl kwam met 75 producten als tweede uit de bus, gevolgd door Carrefour met 67.
Je vindt de afgelopen tien jaar meer en meer vis met het MSC-label in alle supermarkten. In 2007 vond je nog geen enkel product met dat label. Nu zijn het er ruim 900. Het aanbod vind je vooral in de supermarkt. Slechts een klein deeltje vind je in de horeca en de detailhandel.
Duurzame vis
Het MSC-label garandeert dat de vis duurzaam gevangen is. De vis die dat label heeft, is niet overbevist en is gevangen op een duurzame manier. Dat wil zeggen dat de visvangst weinig negatieve effecten heeft op het leven in zee en dat de visserij goed wordt beheerd. MSC werkt daarvoor samen met wetenschappers, rederijen, vis- schaal- en schelpdierproducenten en andere partners in de visketen.
In 2017 was 13,5 procent van de wereldwijde wilde visvangst gecertificeerd volgens de MSC-standaard, dat is een verdubbeling tegenover 2010. Het label staat op alle verpakkingen: op die van verse vis, vis in conserven of diepvriesvis.
MSC en ASC
Op verpakkingen van vis vind je soms het ook groene ASC-label. Ook dat heeft met duurzaamheid te maken. Maar de A staat voor 'aquacultuur', dus dat gaat over gekweekte vis. de M in MSC staat voor 'marine' en dat gaat over wilde vis.