Mobile Postcard-app van Bpost: goed idee?

donderdag 13 juni 2019 - 07:00
Een kaartje sturen vanop vakantie is leuk. Maar een gepersonaliseerd kaartje versturen is nóg leuker!

Daarvoor kan je de Mobile Postcard-app gebruiken van Bpost. Je kiest je eigen foto vanop je smartphone, geeft een adres is en hupla, je kaartje is verstuurd. Tenminste, als alles goed gaat. Luisteraar Gordon wilt met de Bpost-app een kaartje naar zijn moeder in Diksmuide sturen vanuit Delhi, India. Maar zijn kaartje komt nooit toe. En dat is niet de eerste keer. 

"Het is al de derde of vierde keer dat Bpost mij compenseert voor kaartjes die niet toekomen. Kaartjes komen ook veel later toe dan de standaard 3 werkdagen. Ik vind de app heel leuk, handig en gebruiksvriendelijk, maar ja, hij doet 't niet altijd."

We deden zelf de test en verstuurden 15 kaartjes via de app naar verschillende adressen in heel Vlaanderen. Alle postkaarten kwamen netjes binnen de 3 dagen toe op hun bestemming.

Groetjes uit...

"Er kunnen verschillende redenen zijn waarom Gordons kaartjes niet toegekomen zijn", vertelt Barbara van Bpost. "Misschien heeft hij een fout adres ingegeven, er zou een technische panne kunnen zijn of het kaartje is misschien gewoon verloren gegaan tussen alle andere brieven." Maar in het geval dat er iets misgaat, compenseert Bpost de klant altijd. "Dan zetten we het aantal gebruikte credits terug en doen we er vaak nog een gratis kaartje bovenop."

"We krijgen zelden tot nooit klachten over de Mobile Postcard-app. Maar het blijft natuurlijk een applicatie, dus er kan altijd wel iets misgaan." Barbara raadt aan om zeker een retouradres in te vullen, voor het geval je kaartje toch teruggestuurd zou moeten worden.

Vergeet zeker niet een retouradres in te vullen! Zo komt je kaartje altijd ergens terecht.

Barbara van Bpost

De waarde van de kaartjes wordt in de app uitgedrukt in 'credits'. Ingewikkeld? "Nee hoor", verklaart Barbara, "je kan ook gewoon kaartje per kaartje betalen met je bankkaart of betaalapp. Maar voor mensen die meerdere kaartjes sturen, bieden we bundels van 5, 10,15, ... credits aan." Hoe meer credits je koopt, hoe lager de prijs. Een klassieke verkooptruc.

De kaartjes worden verstuurd met een non-priorzegel. Als je je postkaart vóór 15 uur aanmaakt, wordt hij dezelfde nog geprint en verstuurd. Maximaal 3 werkdagen later zou 'm dan moeten toekomen op zijn bestemming. "Er plakt een échte postzegel op het gepersonaliseerd kaartje. De klanten willen graag dat hun kaartje zo echt mogelijk lijkt, en dus een echte postzegel en een wit randje heeft."

Ruimte voor verbetering

Als je verschillende boodschappen op éénzelfde kaartje wilt versturen, moet je op dit moment voor elke boodschap een nieuwe postkaart aanmaken. Anders krijgt iedereen dezelfde boodschap. Niet zo handig, vindt Sven. "Onze app is altijd in verandering. We proberen mee te evolueren en staan altijd open voor zo'n feedback." De app werd recent uitgebreid met een videofunctie. "Als je een video in plaats van een foto kiest, wordt er naast een foto ook een QR-code op je kaart geprint. Als je die code scant, begint de video vanzelf te spelen!"

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!