Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Moet de redelijke betalingstermijn voor facturen herzien worden? "Klanten moeten genoeg tijd hebben om te betalen"

wo 2 jun. - 6:12

Bedrijven moeten je een redelijke betalingstermijn geven om je factuur te betalen, dat is ongeveer 1 á 2 weken. Maar soms vallen facturen pas laat in de bus, waardoor die betalingstermijn wel heel kort wordt. Soms is de uiterste betaaldatum zelfs al verstreken. Ligt dat aan het feit dat Bpost nog maar 2 keer per week langskomt met niet-dringende brieven? Of is de betalingstermijn die bedrijven ons geven te kort? Volgens staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker moet er opnieuw nagedacht worden over die betalingstermijn: "Er moet vooral nagedacht worden over de startdatum".

Bedrijven of Bpost? 

Facturen vallen soms pas laat in de bus, waardoor er niet echt sprake is van een redelijke betalingstermijnBedrijven denken dat het probleem niet bij hen ligt, want zij zouden hun facturen op tijd versturen en hun klanten voldoende tijd geven om te betalen. Maar volgens Bpost ligt het probleem ook niet bij hen. “Minder dan één procent van alle klachten bij Bpost gaat over vertraging van brieven. Daarom lijkt het me weinig aannemelijk dat het aan ons ligt”, zegt Veerle Van Mierlo van Bpost. 

Minder dan één procent van alle klachten bijBpostgaat over vertraging van brieven. Daarom lijkt het meweinig aannemelijk dat het aan onsligt.

— Veerle Van Mierlo - Bpost

Wat zegt de wet? 

Wat is die redelijke betalingstermijn? “Op dit moment staat in de wet niet concreet wat die termijn is”, legt De Bleeker uit. “De termijn is nu vaak 1 of 2 weken en die begint meestal op het moment dat de factuur wordt opgesteld. Maar als de factuur blijft liggen bij het bedrijf of langer onderweg is bij Bpost, wordt die termijn natuurlijk ook korter”, zegt De Bleeker. 

Volgens De Bleeker moet er opnieuw nagedacht worden over de concrete invulling van die redelijke betalingstermijn. “In het regeerakkoord stond ook dat we die redelijke betalingstermijn moesten herzien”, vertelt De Bleeker. “Klanten moeten genoeg tijd hebben om hun factuur te kunnen controleren en te betalen.” 

Een nieuwe regeling 

Er liggen al voorstellen op tafel over hoe het begrip ‘redelijke betalingstermijn’ geconcretiseerd kan worden. “Je kan vastleggen wat een ‘redelijke betalingstermijn’ precies is, maar daarmee los je de discussie tussen bedrijven en Bpost niet op. Er moet vooral meer duidelijkheid komen over de startdatum van de redelijke betalingstermijn”, legt De Bleeker uit. “Hiervoor denken wij bijvoorbeeld aan de stempeldatum van een brief, en dat plus enkele dagen”, aldus De Bleeker. 

Er moet vooral meer duidelijkheid komen over de startdatum van de redelijke betalingstermijn

— Eva De Bleeker - Staatssecretaris voor Consumentenbescherming

Maar wat dan met brieven waarvan de stempel onleesbaar is, of voorgefrankeerde brieven die geen stempel krijgen? “We gaan de kwestie voorleggen aan de Bijzondere raadgevende commissie Verbruik, dat is een raad met experten en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties”, verduidelijkt De Bleeker. “Zij kunnen advies uitbrengen over de werkbaarheid en de haalbaarheid van maatregelen. Zo is er ook draagvlak voor eventuele beslissingen.” 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet